Nettavisens gjennomgang av resultatene, avslører at det er et mer markant skille mellom skolene på Oslos østkant og vestkant enn man hadde trodd (se kartet over).
Skolebyråden i Oslo har gjort mye for å jevne ut skillene, men tydeligvis ikke nok.
Kartet over: Grønn farge viser skoler over snittet for Oslo, og gul farge skolene under snittet.
Som Nettavisen skrev tirsdag, er Oslo-skolene i gjennomsnitt best i landet, i både lesing, regning og engelsk. Men innad i Oslo er altså forskjellene store.
Nordberg er best Klart best i Oslo, er vestkantskolen Nordberg skole på Kringsjå.
Både på 8. og 9. trinn har elevene der gjort det mye bedre enn landsgjennomsnittet i alle de tre fagene.
Legger man sammen alle poengene for fagene på begge trinnene, får skolen et resultat på 295, det vil si et gjennomsnittlig resultat på 59.
Det er det høyeste snittet blant Oslo-skolene. Gjennomsnittlig resultat i hovedstaden er 53,5.
På 9. trinn fikk Nordberg skole et gjennomsnittlig resultat på 62 i regning og 63 i lesing. Landsgjennomsnittet er 50, på en skala som går fra 20 til 80.
På 8. trinn har elevene et snitt på 56 i regning, 59 i lesing og 55 i engelsk. Også her er landsgjennomsnittet 50.
- Norges største tetthet av akademikere Rektor ved Nordberg skole, Jan Heidel, er naturlig nok fornøyd.
- Jeg er strålende fornøyd. Klart det er veldig hyggelig, sier Heidel.
Han forklarer topplasseringen slik:
- Vi har en skole i et område hvor vi har Norges største tetthet av akademikere. Så det at ungdommene vil gjøre det bra, er noe som ligger i kulturen. De vil gjerne lykkes på skolen, sier Heidel til Nettavisen.
Rektoren trekker i tillegg fram lærerne, som han mener gjør en utmerket jobb.
- Jeg har veldig dedikerte og flinke lærere. De bryr seg om at elevene gjør det bra, sier han.
Heidel forteller at de setter inn mye ressurser på å hjelpe og støtte både de elevene som scorer bra, og som vil komme enda høyere - og de som scorer dårlig i utgangspunktet, og vil bli løftet.
Fakta om de nasjonale prøvene
Nasjonale prøver gjennomføres hver høst på femte, åttende og niende klassetrinn. Elevene testes i grunnleggende ferdigheter i lesing, regning og i deler av engelskfaget.
De nasjonale prøvene er endret i år, slik at man fremover skal kunne sammenligne resultater i engelsk og regning også over tid.
Fram til nå har skoler og skoleeiere bare kunnet sammenligne seg selv med andre samme år.
Foreløpig er det ikke utviklet en modell som kan måle leseferdighetene over tid.
Fra og med i år vil også resultatene til hver enkelt skole ligge tilgjengelig for alle på Skoleporten.
- Vi har gått inn med styringstiltak både på topp og bunn. Men det har vi gjort lenge, sier han.
- Noe med minoritetselever - Men hva er grunnen til at dere gjør det så mye bedre enn skolene på østkanten?
- Det er vanskelig å svare på. Det har kanskje noe må gjøre med andel språklige minoritetselever, der jeg har veldig få. Men jeg har ikke noen færre elever med særskilte behov, sier Heidel, og legger til:
- Jeg har altså foreldre som følger opp og elever som vil lykkes, og dyktige lærere. De tre tingene gjør at vi har et driv som fører til bra resultater, sier han.
Nordberg skole har om lag 20 minoritetselever blant sine 600 elever.
Rommen nederst På bunn av listen, finner vi østkantskolen Rommen skole på Stovner.
Skolen gjør det dårligst blant Oslo-skolene, og dårligere enn landsgjennomsnittet på begge trinnene.
Totalt får skolen er resultat på 234, det vil si et gjennomsnittlig resultat på 46,8 i de fem prøvene som er gjennomført.
På 8. trinn har elevene et snitt på 45 i regning, 48 i lesing og 49 i engelsk. På 9. trinn har de fått et snitt på 46 i både regning og lesing.