Gå til sidens hovedinnhold

Her blir han tatt av skattemonsteret

Høyre viste Arbeiderpartiet som både troll og skattemonster i sin valgfilm fra 1936.

HTML EMBED

Stortingsvalget 9.september kommer nærmere for hver dag som går.

I tiden fremover skal man ikke se bort ifra at valgfilmer vil få en plass i markedsføringen før valget. Men er det store forskjeller på hvordan partiene markedsfører seg nå og i gamledager?

Da Høyre var Høire
En sjeldenhet av en valgfilm dukket for noen måneder siden opp på nettstedet Youtube. Filmen, som stammer fra en tid da Høyre ble kalt Høire, viser glimt fra det borgerlige partiets valgfilm i 1936.

Videoen ble i forrige uke videreformidlet av Høyre på deres Twitter-konto, med meldingen:

«Vi var kreative på reklamefronten i 1936», skriver partiet på Twitter. Videoen gikk fra hundre til flere tusen visninger på kort tid. Onsdag var videoen sett av 3.000 personer.

HTML EMBED

Troll og skattemonstre
I filmen er en far og en datter i tvil om hva de skal stemme på, og begir seg ut på tur for å finne ut mer om rikets tilstand, under det som beskrives som Arbeiderpartiets kortvarige styre av landet.

I kjent stil raljerer Høyre med eiendoms- og formueskatten, og fremhever Arbeiderpartiet som troll og skattemonstre, godt akkompagnert av Edvard Griegs «I Dovregubbens Hall».

Ikke veldig kortvarig
Veldig kortvarig ble Arbeiderpartiets styre allikevel ikke.

De røde gjorde sitt beste valgresultat for andre gang på rad, og var kun seks mandat fra å få et rent flertall på Stortinget. Regjeringen Nygaardsvold med statsminister Johan Nygaardsvold i spissen, som var en mindretallsregjering utgått fra Arbeiderpartiet, forble dermed sittende etter valget.

Samtidig var Høyre på denne tiden det partiet som hadde størst fremgang, og økte sin stortingsgruppe med 6 mandat.

Valget i 1936 ble det siste ordnære stortingsvalget før okkupasjonen i 1940. Dermed ble det aldri avholdt valg i 1940, og Stortinget som ble valgt i 1936 satt helt til 1945.

- Ikke lenger bare enveis
Høyre-politiker Torbjørn Røe Isaksen synes det er artig å se tilbake på valgkampstrategier fra før krigen.
- Tidene har endret seg, det er svært tydelig. Samtidig er det også en del å kjenne igjen, for eksempel Høyre som et parti som tenker overordnet og ikke bare lager politikk for enkeltgrupper, sier Røe Isaksen til Nettavisen.

Han mener den politiske valgkampen har endret seg til å være mye mer toveis enn tidligere, og at dette vil være sentralt i valgkampen i år.


- Vi politikere må i større grad svare folk direkte, for eksempel gjennom sosiale medier. Politikk er ikke lenger bare enveis-kommunikasjon, sier Røe Isaksen, som lurt legger til:

- Og så er vi jo alle mindre pene i tøyet enn i 1936.

Har du noen gode tips til gamle valgkampvideoer? Tips journalisten på lbn@nettavisen.no

Reklame

Pørni slår alle rekorder - her ser du serien gratis

Kommentarer til denne saken