Gå til sidens hovedinnhold

Her er Dash 8-feilen

SAS har nå funnet feilen som forårsaket ulykkene med Dash 8 Q400-flyene. Samtidig saksøker de flyprodusenten.

Rust i understellet, var årsaken til problemene med SAS' Dash 8-fly.

- Det som er årsaken til havariene vi har hatt i Aalborg og Vilnius, er den såkalte rectract actuator, som beveger giret opp og ned. Vi har hatt korrosjon innvendig i aktuatoren, sånn at rodderen og stempelet har separert fra hverandre. Det er årsaken til havariene, sier teknisk direktør Helge Torp i SAS til TV 4.

På godt norsk betyr det rust i landingsgiret som styrer hjulene.

- Det vi velger å gjøre er å bytte ut til nye komponenter i alle våre fly, sier Torp.

Dermed er problemflyet på vingene igjen, etter omfattende inspeksjon og bytting av deler.

Starter opp torsdag
Norske Widerøe vil gå på vingene med tre av sine fire Q400-fly torsdag. Det fjerde settes i trafikk søndag.

- Trafikken innledes torsdag, og flyene blir suksessivt satt inn i trafikk etter hvert som de er testet og klare, heter det i en pressemelding fra SAS Group Corporate Communications.

Se opptak fra pressekonferanse med SAS på TV 2 Sumo.

SAS valgte å sette hele Q400-flåten på bakken etter ulykkene i Aalborg 9. september og Vilnius 12. september, der understellet sviktet under landing. Det viste seg at deler på landingsunderstellet var hardt rammet av rust.

SAS sier de nå innleder diskusjoner med produsenten Bombardier om kompensasjon for de kostnader og tap av inntekter som skyldes at flyene har vært ute av trafikk i tre uker.

Krever 500 mill. kroner
Ifølge TV 2 Nyhetskanalen og dansk TV 2 saksøker SAS flyprodusenten for en halv milliard kroner. SAS har beregnet at de har lidd et tap på 300 millioner kroner fordi flyene måtte tas ut av trafikk og ytterligere 200 millioner kroner i såkalt svekket image.

I kjølvannet av gjennomgangen av problemflyene er det ikke avdekket noen svikt i SAS' vedlikeholdsprogram. Nå skal partene forsøke å bli enige om hvem som skal ta regningen.

Omfattende tester
SAS mener de gjennomførte et mer omfattende skifte av deler enn det luftfartsmyndighetene og flyprodusenten krevde. Nå har selskapet gjennomført omfattende inspeksjoner både av hovedlandingsunderstell og nesehjul. Flyene som nå settes i trafikk har videre gjennomgått omfattende tester og fått de nødvendige sertifikater fra myndighetene.

Åtte av SAS' Q400-fly skal på vingene i første omgang, fem i Danmark og tre i Sverige. Testflygingene med de øvrige flyene fortsetter. De vil settes inn i trafikk etter hvert som de er klarert. Den første turen med Q400 i Danmark går til Hamburg torsdag og i Sverige går turen til Örnsköldsvik. Det blir i alt sju flyginger med Q400 i Danmark torsdag og fire i Sverige.

Seinest 15. oktober regner SAS med å ha alle sine Q400-fly fullt operative.

Widerøe går på vingene med tre av sine fire Q400-fly torsdag. Det fjerde settes i trafikk søndag.

Reklame

Kurs: Dette må du vite om vin og bobler til 17. mai