Gå til sidens hovedinnhold

Her er det tidenes priskrig på matvarer

Og kundene er vinnerne...

TROMSØ (Nordlys): Eurospar planlegger å åpne enda en ny storbutikk. Nå er det dagligvarekrig for alle pengene i Tromsø.

Kundene kan velge og vrake og juble over priskrig.

Men flere i bransjen er bekymret. De mener Tromsø allerede er mettet på dagligvarebutikker, og spår at kampen på sikt vil ende med butikkdød.

Nord-Norges største by er nå kamparena for de store kjedene, Coop, Spar/Eurospar og Rema 1000.

De tre aktørene kontrollerer 25 av de 36 dagligvarebutikkene vi i dag finner i det bynære området.

- Vår kjede har hatt en tosifret vekst i Tromsø de senere årene. Mye større vekst enn i andre deler av landet og større enn det er generelt i dagligvarebransjen i Norge. Derfor ønsker vi å satse ytterligere i Tromsø, forklarer Elisabeth Mæland Fosse, kjededirektør for Eurospar/Spar i Norge. Kjeden har i dag syv butikker i Tromsø.

For kort tid siden åpnet de en ny gigant-butikk på Stakkevollveien i Tromsø. Nå vurderer de å etablere enda en ny storbutikk, på Langnes ved Jekta.

- Ja, det er noe vi diskuterer. Men prosessen er ikke avsluttet ennå, og jeg ønsker ikke å kommentere dette noe nærmere nå, sier kjededirektør Fosse.

Klar overetablering
- Jeg vet at det er flere butikketableringer på gang i Tromsø. Vi har allerede en klar overetablering, og har en kapasitet i dagligvarebransjen som langt overstiger markedet i Tromsø, mener Kjell Olav Pettersen, administrerende direktør i Coop Nord.

Kjeden har i dag tolv dagligvareforretninger i det bynære Tromsø, og er største enkeltaktør på dette markedet. På forholdsvis kort tid har Coop åpnet tre nye butikker i byen.

- Selvfølgelig er det bra for forbrukerne at det er et godt utbud i markedet. Men for de som skal drive, betyr det tøffere marginer og press på lønnsomheten, sier Pettersen.

Samtidig ser han det som en utfordring.

- Det er artig med konkurranse. Artig med litt krig. Det er jo en bransje med masse puls, som er gøy å jobbe i.

Eller som kjededirektør Elisabeth Mæland Fosse i Eurospar/Spar sier:

- Norge har Europas største butikktetthet i forhold til innbyggertallet, og det er kun den sterkeste som vinner. Sånn er det. Det er kampen om kundene.

Ensidig fokus på priser
Bård Pettersen på Eide Handel, en av de få selvstendige kjøpmenn som er igjen på dagligvaremarkedet, tror også Tromsø er i ferd med å bli mettet på dagligvarebutikker.

- Det ser du også på konkurransebildet. Nå er det en konkurranse med ensidig fokus på priser, og ingenting annet. Det er priskrig, det er det ingen tvil om.

Han er bekymret for at matkultur og fokus på kvalitet forsvinner som følge av priskrig.

I Tromsø er det i dag om lag en butikk pr. 1900 innbyggere. Men kampen om dagligvarekundene er også svært tøff på mindre steder i Troms. I Nordreisa kjemper i alt åtte butikker, (om lag en butikk pr. 600 innbyggere). Målselv har syv dagligvarebutikker, (om lag en butikk pr. 950 innbyggere). Lenvik har 13 butikker, (om lag en butikk pr. 870 innbyggere).

- Kundene er vinnerne
- Vinneren av den sterke konkurransen i Tromsø er de matglade og prisbevisste kundene. Taperne er en eller flere aktører som må pakke sammen, sier Kjell Evensen, fagredaktør i Handelsbladet FK.

At kundene er de store vinnere, mener han det bare er å åpne en av byens aviser for å se:

- Det er langt mer annonsering i Tromsø enn ellers, og kjedene har mange lokale tilbud, som de ikke tilbyr nasjonalt, sier han.

Men Tromsø har i dag flere matbutikker enn det er marked for.

- Noen av aktørene vil måtte bukke under. I første omgang tror jeg det blir småbutikkene i Tromsø omland. Etter hvert vil aktørene i byen også lide. ICA har vært kjeden som til nå har tapt marked i Tromsø, men en vil nok også se at enkelte av de andres butikker vil lide, sier Evensen.

Denne saken er levert av Nordlys.

Reklame

Er dette årets beste påskeegg?

Kommentarer til denne saken