Det er overraskende store variasjoner i hvor mange som omkommer i Norges forskjellige fylker.
Vet hva som hjelper
Selv om det er flere grunner til at tallene varierer kraftig, er det vanskelig å se bort fra hvilken rolle veistandarden spiller.
Kommunikasjonssjef Kristin Øyen i Trygg trafikk mener det finnes en klar sammenheng.
- Det er tydelig at det å utbedre veistrekninger er det som skal til for å spare liv, sier hun til Nettavisen.
Ekstrem endring
Hun trekker Vestfold frem som et tydelig eksempel der bare 5 personer har mistet livet i trafikken hittil i 2007.
Les også: Norges nye supervei
- Før E18 gjennom Vestfold ble utbedret til fire felt, var denne strekningen kjent som dødsveien, og antall omkomne i trafikken i nettopp dette fylket var skremmende høyt, sier Øyen.
Bør veipolitikken i Norge endres?
- Si din mening nederst i artikkelen
Som eksempel kan nevnes at det i løpet av 1999 ble drept 23 personer i trafikken i Vestfold.
Andre fylker i landet der trafikken også er stor, har ikke fått utbedret veiene på samme måte som i Vestfold.
- Det må være lov å tenke tanken på hvor mange menneskeliv som går tapt i de verste fylkene, bare fordi veiene der ikke holder den standarden de burde, mener hun.
Kan veistandarden bety noe?
Hedmark og Oppland skiller seg ut som de farligste fylkene i 2007 med henholdsvis 25 og 28 drepte i trafikken. Det er klart at det er mer trafikk i disse fylkene enn det er i for eksempel Finnmark, der bare 3 personer er trafikkdrept i år, men dersom man ser Hedmark og Oppland i forhold til Buskerud, burde ikke trafikkmengden være den avgjørende grunnen.
Sjekk hvor du bør være ekstra oppmerksom når du er ute i trafikken:
Les mer om bil og trafikk i Bilmagasinet
