(iBergen.no) Klokken 09.45 mandag morgen ble det slått full redningsalarm da politiet fikk melding om at en buss hadde frontkollidert med en personbil på Steinestøvegen like før Nordhordlandsbroen.

Totalvrak
38-åringen kom kjørende fra broen i retning Bergen på Steinestøvegen da ulykken skjedde. Bilen hennes som ble totalvrak, ser ut til å ha kommet over i motsatt kjørebane.

- Jeg er redd dette er en ulykke vi aldri vil få rede på hva som skjedde. Et øyeblikks uoppmerksomhet kan være nok, sier etterforsker Nils Inge Romslo ved Arna og Åsane lensmannskontor til iBergen.no.

Stedet der ulykken skjedde er en oversiktlig vei med 70 km/t fartsgrense, men uten midtdeler.

Da brannvesen, politi og ambulanse kom til stedet skjønte de raskt at det var snakk om en dødsulykke. Den omkomne etterlater seg tre gutter, en på seks år, en på halvannet og et spedbarn på bare åtte måneder.

Skandaleår i trafikken
Distriktsleder for Trygg Trafikk i Hordaland, Arne Aase, fortviler over utviklingen i antall trafikkdrepte i Hordaland i år.

- Nå har vi 23 trafikkdrepte så langt i 2008. I 2007 hadde vi 17, som i utgangspunktet er altfor mange, men vi hadde som delmål å stabilisere oss på rundt 15 i året for deretter å jobbe oss nedover. Det har vi ikke klart, vedgår Aase.

I 2006 ble 16 mennesker drept i trafikken i Hordaland, mens 10 mistet livet i 2005. Mandag denne uken døde hele fire mennesker i trafikkulykker i fylket.

- Bare to ganger etter 2000 har vi vært over 20 trafikkdrepte i året og det er veldig mange år siden vi har så mange omkomne som i år, forteller han og legger til:

- Det er tre ting som går igjen i 2008 og det er utforkjøringer, påkjørsel av fotgjenger og kollisjon med andre biler. Når det gjelder kollisjoner og utforkjøringer spiller selvfølgelig farten en rolle og ikke minst dette at man kommer over i motsatt kjørefelt. Det kan virke som om folk er for opptatt av andre ting mens de kjører.

- Må forstå risikoen
Hva skal dere gjøre for å få ned antall trafikkdrepte i 2009?

- Heldigvis er vi veldig mange som jobber med trafikksikkerhet. Vi må sette oss sammen og jobbe på mange forskjellige områder. Vi skal konsentrere oss om ungdommene for å få de til å skjønne dette med risiko og konsekvenser i trafikken. Andre skal jobbe mot eldre, for det er ingen tvil om at det er eldre fotgjengere som er i overtall når det gjelder påkjørte fotgjengere. Eldre bilkjørere kan også begynne å skrante litt så den biten må vi også ha fokus på, understreker Aase.

Tøffere å være bussjåfør
- Det kan høres rart ut, men etter at farten ble satt ned på denne veien, virker det som om folk er mindre fokuserte, sier Åge Hauge. Han er fagforeningsleder for Tide-bussjåførene i Nordhordland.

Hauge understreker at han snakker på generelt grunnlag og at han ikke har noen kjennskap til hva som har skjedd i ulykken på Steinestøvegen.

Han er tillitsvalgt for sjåføren som førte bussen som ble truffet av personbilen der den omkomne satt.

- Vi må bare innse at med den trafikkøkningen vi ser blir det tøffere og tøffere å være bussjåfør. Vi har tatt oss av sjåføren etter beste evne og ga også tilbud til passasjerene som opplevde det tragiske, sier Hauge.

Les flere nyheter på iBergen.no.