Gå til sidens hovedinnhold

Her når hijab kokepunktet

Striden om hijab og politiuniform satte sinnene i kok og kan bli en varm potet i valgkampen. Et lite Vestfold-firma tar tempen på nettdebatten.

Onsdag 4. februar: Politidirektør Ingelin Killengreen går inn for å tillate bruk av religiøse hodeplagg på politiuniformen. Dagen etter - samtidig med at Arne Johannessen og Politiets Fellesforbund sier nei - nærmer nettdebatten seg kokepunktet. På en dag postes det over 600 debattinnlegg på de store norske diskusjonsforaene på nett. Samtidig raser debatten i aviser, på tv og radio.

Buzzmåling
- Hijab-debatten har vekket både følelser og intellekt og ført til en omfattende mengde meningsutveksling i norske diskusjonsfora, sier Dag Petter Svendsen, statsviter og analytiker i eMind til Nettavisen. Det lille firmaet i Larvik hevder de er alene om å kombinere såkalt datamining på internett og buzzmålinger i kombinasjon med politiske analyser. Fram mot stortingsvalget akter de å ta temperaturen på nettdebattene.

- Hijab-debatten skjerper frontene
- Hijab-debatten er en slik debatt som kan komme til å spille en rolle i stortingsvalget. Den er en spesiell fordi den så tydelig har avdekket skillelinjene og skjerpet frontene i den norske innvandringsdebatten, sier valgforsker Anders Todal Jenssen ved NTNU til Nettavisen.

- Egentlig en fillesak
- Det er bred politisk enighet om at det trengs flere innvandrere i politiet og at politiet trenger en bred kontaktflate i forhold til innvandrerkvinner. Reelt sett er spørsmålet om hijab og politiuniform en fillesak. Det handler kanskje om hvordan en, to eller tre politikvinner velger å kle seg. Men saken har et stort symbolsk innhold, og det er lett å undervurdere hvor mye sprengstoff som ligger i et sånt spørsmål, sier Todal Jenssen videre.

Fra dag til dag
Tilbake til Larvik-firmaet eMind. På bakgrunn av såkalte buzzmålinger analyserer de svingningene og trendene i de norske nettdebattene fra dag til dag. Når du poster et innlegg, for eksempel på Veggavisen i Nettavisen, VGs debattforum, Debattsentralen i Aftenposten eller noen andre av de rundt 100 store diskusjonsforaene på nett, er sjansen stor for at du blir en del av denne statistikken.

Onlineoffentligheten
- Vi samarbeider med firmaet Integrasco som har søkemotorer som saumfarer norske diskuksjonsfora på nett. All tekst som blir produsert i disse foraene havner i en database. Når vi vil undersøke eksistensen og omfanget av en nettdebatt, gjør vi såkalte query, forespørsler, mot databasen. På denne måten tar vi pulsen på debatten i onlineoffentligheten. Diskusjonsforaene er nettets gater og torg der folket og massene diskuterer og snakker sammen, sier Dag Petter Svendsen.

I motsetning til vanlige meningsmålinger, kan disse analysene påvise fenomener få timer etter at de kommer til uttrykk.

- Når noe engasjerer, er debatten i gang i løpet av minutter. Få timer etter kan vi påvise dette, sier han.

Gaza-krig på nettdebatt
Men selv om hijab-debatten har utløst en stor og økende nettdebatt, er den fortsatt beskjeden sammenlignet med debatten som raste da Israel startet sin Gaza-krig.

– Israels invasjon av Gaza er et eksempel på noe som utløste et virkelig stort engasjement og debatt på nettet. Her var det tusenvis av innlegg i døgnet, sier Svendsen.

Gullsak for Frp
Valgforskere og politiske kommentatorer sier hijab-saken er en ren gavepakke for Fremskrittspartiet. Partiets justispolitiske talsmann Jan Arild Ellingsen kaller det selv en gullsak i Aftenposten onsdag og sier han håper regjeringen «steker i sitt eget politiske fett». Partiet vil snarest ha en høring om saken på Stortinget.

Vestfold-firmaet bryter ny mark med sine analyser av nettdebattene før årets stortingsvalg. De som frykter at norsk politikk skal bli mer populistisk, har kanskje enda større grunn til uro dersom partiene ikke bare skal ta hensyn til meningsmålinger, men også hva som fenger på nettdebattene? Dag Petter Svendsen innrømmer at verktøyet også kan misbrukes:

- En ny politisk arena
- Vi får stole på at partiene har et partiprogram som er utviklet med tanke på framtida. Samtidig synes jeg det er veldig viktig at politikerne får anledning til å ha et øre og et blikk inn i diskusjonen som skjer i sosiale medier. Jeg tror politikk og valgkamp i nye medier blir viktigere. Dette utgjør en ny politisk arena, sier Svendsen.

- Liten del av befolkningen
Men valgforsker Anders Todal Jenssen advarer mot å overvurdere nettdebattenes betydning. Han understreker at nettdebattene bare er en liten del av den offentlige debatten, og nødvendigvis ikke representativ.

- Det er tross alt bare en liten del av befolkningen som bruker tid på nettdebatter, og det kan se ut som om de har en viss tiltrekningskraft til folk med outrerte meninger, sier han.

Reklame

Best i test: Maskinene som gir deg sunnere frityrmat