Gå til sidens hovedinnhold

Her tjener de over 605.000 i året på 28,5 timers arbeid i uken

Ifølge arbeidsgiver.

Styreleder ved Oslo havn, Bernt Stilluf Karlsen, opprørt over at hele havna tvinges til å stå stille når arbeiderne tar matpause.

Konflikten mellom Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) og havnene tilspisser seg. Det skriver Dagens Næringsliv (DN) og dn.no.

Les også: - Her har de verdens dyreste lunsj
Les også: - Misbruk på det groveste

Styreleder Stilluf Karlsen tar et oppgjør med dagens tariffbestemte ordninger for losse- og lastearbeiderne, og overfører kranførerne til ett terminalselskap som skal utføre alt losse- og lastearbeidet av containere.

En ordning som i høst har skapt store arbeidskonflikter, blant annet i Risavika Terminal i Rogaland med havneboikott.

- Det klarer han ikke
Nestleder i LO-forbundet NTF, Lars Johnsen, er klar til å kjempe.

- Bernt Stilluf Karlsens mål er å kvitte seg med havnearbeiderne. Det klarer han ikke, sier Johnsen til DN. Han opplsyer at NTF slåss for å opprettholde en spesialtilrettet vikarordning som gjør at medlemmer i NTF har enerett på all losse- og lastearbeid på havnene.

- Mister 25 prosent av kapasiteten
Styret i Oslo Havn har vedtatt å legge til rette for at ett terminalselskap for Oslo Havn for å øke effektiviteten.

Ifølge Stilluf Karlsen mister Oslo Havn cirka 25 prosent av kapasiteten til godshåndteringen hver dag fordi alle laste- og lossearbeiderne tar spisepause samtidig. Kranvinvesteringer på 300 millioner kroner står følgelig stille og båter må vente med lossing eller lasting.

Ifølge en undersøkelse foretatt av Oslo Havn skal losse- og lastearbeiderne tjene over 605.000 kroner i året med et gjennomsnittlig arbeid på 28,5 timer i uken.

Dette avviser NTF-nestleder Johnsen på det sterkeste.

Reklame

Pørni slår alle rekorder - her ser du serien gratis

Kommentarer til denne saken