Gå til sidens hovedinnhold

Høysesong for ulykker

Skal du ut i trafikken 15. mai, bør du passe ekstra godt på. Dette er dagen det skjer flest ulykker.

Starten av mai er høysesong for skader i trafikken, og det hele topper seg rett før nasjonaldagen.

- Tendensen er helt klar. Stress knyttet til høytider og helgedager gir markante utslag på ulykkesstatistikken for mai måned, sier leder for bilskadeoppgjør i TrygVesta, Ketil Voll til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Personskader
TrygVesta har sett på forholdene over tid i perioden 2002 til 2009. Analysen viser at det skjer hele 40 prosent flere skader 15. mai enn andre dager denne måneden. 16. mai er tallet 39 prosent.

- Selv om skadestatistikken roer seg etter 17. mai, er tallene for første del av måneden såpass høye at det gir stort utslag for hele måneden. Det forekommer rundt ti prosent flere personskader i trafikken i mai enn i april, sier Ketil Voll.

I tillegg til stress kan en annen medvirkende årsak til denne ulykkestoppen være at vinterføret forsvinner, og at trafikanter føler seg tryggere og øker farten, mener forsikringsselskapet.

Farlig å være syklist
Den markante toppen før høytidene følges av et like merkbart fall i ulykkesstatistikken når fridagene er over, viser tallene.

- Vi ser at 1. juledag, 1.- og 17. mai er dager med svært få bilskader, så da ser det ut som om roen har senket seg over trafikantene, sier Ketil Voll.

Tallene underbygges av andre kilder, som for eksempel Statistisk sentralbyrås statistikk over veitrafikkulykker med personskade.

Et annet tydelig vårtegn er de motoriserte og muskeldrevne tohjulingenes inntog i trafikkbildet. For syklistenes del gir dette en umiddelbar effekt på skadestatistikken, og det kan se ut som om de i første rekke er en fare for seg selv.

- Ifølge tall som NRK har hentet inn fra legevakten i Oslo, er nemlig denne gruppens skader stort sett selvforskylt – ettersom det i hele 75 prosent av ulykkene bare er syklisten selv som er involvert, sier Ketil Voll.

Reklame

Oppdateres daglig: 10 kupp du gjør i dag

Kommentarer til denne saken