Juridisk seniorrådgiver, Anna Charlotte Amdal Neumayer, sier til rb.no etter å ha sett annonsen at den kan være et eksempel på ulovlig markedsføring.

- De lettkledde kvinnene har ikke akkurat en produktrelevant rolle i annonsen og etter markedsføringsloven skal man sørge for at reklamen ikke er i strid med likeverdet mellom kjønnene, sier hun til Romerikes Blad.

I markedsføringslovens paragraf 2, 2. ledd heter det at en annonse ikke skal utnytte «det ene kjønns kropp eller gir inntrykk av en støtende eller nedsettende vurdering av kvinne eller mann».

- Kan fjerne
Dersom noen klager saken inn til Forbrukerombudet vil ombudet vurdere om annonsen er ulovlig. Seniorrådgiveren sier at Forburkerombudet ikke vil ta tak i saken selv på grunn av kapasitetshensyn.

- Men slike «panser-piker» er i kategorien for annonser som har blitt erkjent ulovlige tidligere, sier seniorrådgiveren.

Det er Terje Løkeberg hos Orre Bil på Bjørkelangen som har lagt ut annonsen.

Han sier til rb.no at han ikke ser noe problem med bildene, men at han gledelig fjerner dem hvis folk reagerer på innholdet.

- Vi tror ikke dette er ulovlig. Så lenge det er studio-bilder, og ikke private bilder, sier han.

Noe Amdal Neumayer kan avkrefte.

- Hvordan bildene er tatt har ingenting å si, sier hun.

Mer tidligere
Folk kjørte omtrent av veien da lettkledde stjerner som Claudia Schiffer og Anna Nicole Smith prydet store boards i hovedstadsområdet på 90-tallet.

Forbrukerombudets inntrykk er at problemet med lettkledde kvinner i annonser har blitt mindre de senere årene.

- Enten har det blitt mindre av slik annonsering, eller så skal det mer til før folk reagerer, sier Amdal Neumayer til Romerikes Blad.

Hvis Forbrukerombudet finner en annonse ulovlig kan de ilegge et forbudsvedtak med tvangsmulkt.

Denne saken er levert av Romerikes Blad.