Arbeidsmarkedet er presset, og hodejegerkrigen er blitt tøffere.

- Nå er situasjonen i Norge slik at det ofte er vanskelig å få tak i de rette kandidatene. Da er det som kalles employer-branding og employer-image veldig viktig. Det gjelder å skille seg ut på en positiv måte. Mange store selskaper legger store ressurser i dette arbeidet, sier Stein Rømmerud (38), nytiltrådt direktør for omdømme, kommunikasjon og samfunnskontakt i Coca-Cola Drikker AS og The Coca-Cola Company.

Nå er situasjonen i Norge slik at det ofte er vanskelig å få tak i de rette kandidatene

Han har etter to år som fagansvarlig for merkevarekommunikasjon i PR-byrået Burson-Marsteller gjort vendereis til brusgiganten, der han tidligere har jobbet fra 2002 til 2006.

- Den vanlige måten å rekruttere folk på er å samarbeide med utdanningsinstitusjonene, som NHH, BI og NTNU. Dessuten gjelder det å treffe de aktuelle kandidatene der de er. Shell kjørte for eksempel tung markedsføring mot ingeniører på flyplassene som folk i oljebransjen bruker - som Flesland og Sola, sier Rømmerud.

- Konversasjon
Da Joakim Vars Nilsen (34) rettet blikket mot reklamebransjen etter flere år som gründer i FF Media Group/Blogform, var den første utfordringen å finne den rette arbeidsgiveren. Nylig begynte han som rådgiver i reklamebyrået Screenplay.

- Jeg så etter et firma med en personlighet som ligner min egen. Kreativitet, innovasjon og kommunikasjon er det som er viktig for meg, så jeg lette etter et reklamebyrå som hadde samme fokus, sier han.

Les også i Jobb-magasinet:

Jon Michelet sa nei til datteren

Dette hater sjefen å si til deg

Her er Norges beste jobbspøk

Han mener at bedriftene må drive med relasjonsbyggende aktiviteter på Internett for å rekruttere de rette.

- Du må snakke med folk en til en i stedet for å skrike til alle. Og du må treffe folk der de er. Bedriftenes hjemmesider må invitere til konversasjon i stedet for å bare skrike at du må kjøpe vårt produkt - eller forsvare produktets identitet. Om de i stedet skaper deltakere på nett fører det til at deres kunder blir aktive spesialister og bedriftens viktigste ressurs. Dette fører i sin tur til at kundene bruker mer tid på merkevaren din og kjøper mer av det du tilbyr dem. I dag er bedriftene altfor dårlige på dette, men interessen for å gjøre noe med det blir større og større, sier Nilsen.

- Kjempeutfordring
Rømmerud betegner kampen om hodene som en «kjempeutfordring» for selskapene.

- Det hjelper selvfølgelig et selskap at det er markedsleder, slik f.eks. Coca-Cola er. Du får mye gratis i form av merkevarestyrke. Men også Coca-Cola må tenke langsiktig og målrettet omkring rekrutteringsspørsmål, sier Rømmerud.

Og han er helt klar på at det er mer enn lønn som må til for å lokke de som er nyutdannet inn i bedriftens varme.

- Arbeidsoppgavene, fleksibilitet, tilleggsytelser, arbeidsmiljø og internasjonale karrieremuligheter - alt dette spiller inn, sier Rømmerud.

- Viktig å vaksinere
Ifølge Rømmerud er selskapets beste ambassadører å finne blant de ansatte. Og dem gjelder det å holde på.

- Man må forebygge uønsket turnover blant de ansatte. Her er den interne kommunikasjonen veldig viktig. Og det gjelder å vise det fram for alle når folk i selskapet lykkes med det de gjør. Det er veldig viktig å vaksinere arbeidsstyrken mot flørtende headhuntere. De man lettest mister er de aller beste, de som er spesielt attraktive i arbeidsmarkedet, sier Rømmerud.

Han mener også at selskapets omdømme er av stor betydning for rekrutteringen.

- Hvordan man tilnærmer seg dette har mye å si. Man bygger omdømmet etter hvert og det teller mye i denne sammenhengen. Når folk snakker med vennene sine på grillfest så vil de jo gjerne være stolt av jobben sin, sier Rømmerud.