- Jeg kan vel ikke egentlig si at jeg føler meg lurt, bare naiv, sier tidligere kunde i Tryg Ulf Oppegård. Han har i likhet med flere titalls forsikringskunder henvendt seg til NA24 etter at vi har satt fokus på hvordan forsikringsselskaper melker lojale kunder med blodpriser. (se flere skrekkhistorier fra lojale naive forsikringskunder nederst i artikkelen)

Les mer i artiklene:
Sparte fem tusen på fem minutter

Forsikringsgigantene: - Ingen blir lurt

Slik blir du rundlurt

- Jeg var kunde hos Tryg (tidligere Vesta) fra 1984 frem til 2009 og hadde alle forsikringer samlet der da dette etter sigende var gunstig for meg og ga rabatter, forteller Oppegård.

Merkelig prisstigning
Han synes det var noe merkelig at forsikringspremien hvert år økte. Tryg ga forskjellige forklaringer som for Oppegård virket tilforlatelige.

- Årsakene de oppga var indeksregulering og økt mengde skader. Selv hadde jeg aldri noen skader, men det hadde tydeligvis alle de andre. I forbindelse med at jeg i 2009 ønsket å bytte fra en bank til en annen fulgte forsikringssystemet litt med på lasset på en måte. Siden min søster som er en fornuftig dame hadde mast på meg i mange år om at hun skifter forsikring minst en gang i året for å alltid få beste betingelser og anbefalte meg det samme bestemte jeg meg for i det minste å se på saken, forteller Oppegård.

Hørte ikke på søsteren
Han innrømmer i ettertid at han var treg med å følge søsterens råd.

- Jeg gjorde ikke noe med saken før jeg så meg nødt til å bytte bank, og da bare motvillig egentlig. Jeg hadde jo alltid vært fornøyd med Tryg og så egentlig ingen grunn til å skifte, sier han.

Det nye tilbudet opptil 50 prosent billigere
Stor ble overraskelsen da det nye selskapet, If, kom opp med en premie som var mellom 30 og 50 prosent billigere enn den premien han betalte til Tryg.

- Etter å ha sjekket at dekningen var lik eller bedre enn før, noe den var, flyttet jeg selvfølgelig forsikringen, forteller Oppegård.

Fikk redningstilbud
En stund etter ble han oppringt av en fra Tryg som fulgte opp tapte kunder.

- Han lurte på hva som hadde gjort at jeg etter 26 år som trofast sponsor av Tryg hadde trukket meg ut. Jeg fortalte ham hvorfor og han spurte høflig om han kunne få en av sine folk til å sende meg et revidert tilbud. Dette ble akseptert og en stund senere kom tilbudet, sier han.

Det var nå nesten helt likt med konkurrenten men fortsatt litt dyrere slik at Oppegård valgte å bli hos sitt nye selskap If.

Har betalt minst 130.000 kroner for mye
- Det som imidlertid slo meg var at det nye tilbudet fra Tryg som var mange tusen kroenr billigere for meg enn det Tryg hadde belastet meg for i alle år. Det vil jo si at Tryg helt bevisst har svindlet meg for en haug penger i over 26 år, sier Opegård som satte seg ned for å regne ut hvor mye.

- Trygs nye tilbud sparte meg for rundt 10.000 kroner per år. I perioden 1984 til 2009 så utgjør totalsummen Tryg har overfakturert meg for hele 130.000 kroner - og det er før nåverdiberegning av de årlige beløpene - så jeg har i realiteten tapt ennå mer, sier han.

Søsteren hadde rett
Oppegård har nå innsett at søsteren hadde rett.

- Man kan ikke stole på forsikringsselskapene når de sier at du har beste betingelser de gir og jeg har bestemt meg for å shoppe omkring litt mer selv om jeg aldri ser ut for å ha tid til å gjøre det i praksis, avslutter Oppegård.

Tryg Forsikring er uenig i fremstillingen. Les deres mening her: Tryg slår tilbake

Andre skrekkhistorier:
I midten av desember 2011 ble Nils-Ferdinand Eilertsen oppringt av en dame fra Nord-Norge Forsikring som ville selge forsikring.

- Jeg hadde jo Gjensidige Privatforsikring fra før og var litt skeptisk til å begynne med. Men etter en stund så fant jeg fram mine forsikringer i fra Gjensidige og sjekket hva jeg faktisk betalte. Jeg sa først ingenting om hva jeg betalte hos Gjensidige, sier Eilertsen til NA24.

Målløs av prisforskjell
Han fikk smått sjokk da tilbudet fra Nord-Norge Forsikring var hele 8478 kroner billigere per år.

- Jeg ble helt paff, ja nesten målløs av hvor mye billigere det var. Gjensidige har jo utbytte hvert år på cirka 1500 kroner som man får tilbake. Fremdeles en forskjell på mellom 6500,- og 7000,- kroner per år. Er det mulig?, utbryter Eilertsen.

Differanse på 10 til 12 tusen kroner med samme dekning
Eilertsen har nettopp bygget ut huset med 125 kvadratmeter og boligens totale forsikringsverdi er 6.1 millioner kroner.

- Når nybygget ble tatt med hos Nord-Norge Forsikring ble boligforsikringen likevel 500 kroner billigere enn det jeg betalte i Gjensidige for en dekning på tre millioner kroner. Jeg tør ikke å tenke på hvor dyrt en fullforsikring hadde blitt hos Gjensidige, sier Eilertsen.

Når Eilertsen sammenligner prisen for boligforsikringene og delkaskoene på Eilertsens BMW 5-serie samt for en Peugot Partner sparer han cirka 10-12 tusen kroner per år på forsikringsbyttet.

- Telefonen fra Nord-Norge Forsikring var en lønnsom liten halvtime og en fin førjulsgave for hele familien, sier Eilertsen.

Morten Hansen:
- Etter å vært kunde i If i over 30 år, fikk jeg et tilbud fra Enter med de samme dekningene jeg hadde hos If. Hus, to biler, bobil, reise og hund. Enter var cirka 4.800,- rimeligere per år. Jeg kontaktet If og spurte om de ville gi meg et bedre tilbud enn hva jeg hadde, og dette svarte de benektende på. Jeg byttet da selskap. Syntes det var dårlig behandling av en kunde med så lang fartstid som jeg hadde.

Lene
Lene byttet boligforsikring fra Sparebank 1 til Nemi.

- Jeg betalte 5000 kroner per år til Sparebank 1. For akkurat samme forsikring i Nemi var prisen kun , 1188 kroner, forteller Lene.

Julius Knai
- Jeg byttet forsikring fra If til Gjensidige og sparte i underkant av 10.000 kroner per år, forteller Knai i en epost til NA24.