Gå til sidens hovedinnhold

- Jenter dør som guttens passasjer

- I de aller fleste tilfeller hvor jenter omkommer, er bilførerne unge menn, påpeker UP.

Siden 2005 har 16 jenter i alderen 15 til 19 år omkommet som passasjerer i bil. De aller fleste bilførerne var unge menn, og flere er i etterkant dømt for uaktsomt drap. Dette melder Trygg Trafikk.

- Ungdom er overrepresentert i ulykkesstatistikken. I 2009 var hele 29,4 prosent av de omkomne mellom 15 og 24 år, forteller politiinspektør Roar Larsen til Nettavisen.

Les også:Her er Norges dødsveier

Les også: - Flere bør fratas lappen

Grovt sett kan en si at unge menn dør som bilførere, mens unge kvinner omkommer som deres passasjerer. Det typiske for disse ulykkene er at de skjer i forbindelse med helg. Bilføreren er en uerfaren sjåfør, og i flere tilfeller er farten svært høy.

Kun én av de 16 jentene som er drept siden 2005 satt selv bak rattet. I rundt halvparten av tilfellene overlevde bilføreren i disse ulykkene. Blant disse er flere i etterkant dømt for uaktsomt drap. Andre har hatt liten eller ingen skyld i ulykken. Blant de mannlige bilførerne var syv personer under 19 år.

Siden 2005 har 26 gutter i alderen 15 til 19 år omkommet som passasjerer i bil.

I samme tidsrom omkom totalt 63 personer i alderen 17 til 19 år som bilførere. Kun 10 av disse var kvinner.

Les også:Politiets nye trafikkvåpen

Les også:Vil stemple ferske sjåfører

- Jentene må si ifra
I 2009 sendte Trygg Trafikk invitasjon til 23.500 jenter født i 1993 om å delta i Jentenes trafikkaksjon.

Under en spørreundersøkelse våren 2007 svarte 88 prosent av jentene at de har blitt flinkere til å si nei til råkjøring. 88 prosent fortalte at de som deltakere i aksjonen har sagt fra til sjåføren om kjøring de ikke likte.

Trygg Trafikk melder at jenter i tenårene har vist seg å være langt mer mottakelige for informasjon om trafikksikkerhet enn gutter.

- Og så er det jo gjerne slik at gutter lytter nok mer til jentene enn til oss og Trygg Trafikk. Derfor er det viktig at jentene sier ifra, sier Larsen.

Les også:Derfor dør vi i trafikken

- Billig livsforsikring
- Bilbelte er gratis, og en billig livsforsikring. De unge må bli flinkere til å forstå at dersom man kjører i edru tilstand, med bilbelte og holder fartsgrensen - så vil ulykkesrisikoen være minimal, påpeker Larsen.

Hvert år går 50 liv tapt i Norge på grunn av manglende beltebruk.

- Det er dessverre slik at det helst er unge gutter som har minst forståelse for risikoen ved høy fart. I tillegg har de unge mindre kjøreerfaring, og har gjerne eldre og mindre trafikksikre biler, sier Larsen.

Les også:- Disse tas i fotoboksene

Store forskjeller biologisk
18-åringer har ifølge Trygg Trafikk 40 ganger så stor ulykkesrisiko som eldre og mer erfarne sjåfører. En viktig årsak til dette er at pannelappene – hjernens framre del, ikke er ferdig utviklet hos de fleste 18-åringer.

- Pannelappene styrer våre handlinger og er viktige for risikovurderinger. Hvor utviklet pannelappene er er viktig for en persons evne til å sette sammen det man vet med det man føler, og se konsekvensen av en handling, fortalte Leif Gjerstad, professor i nevrologi ved Universitetet i Oslo, tidligere til Nettavisen.

Gjerstad understrekte at det er både individuelle forskjeller og kjønnsforskjeller ute og går når det gjelder risikovurdering, noe er lært og noe er biologisk. Videre så pekte han på at erfaring er viktig for å bli en god og trafikksikker sjåfør.

- Men det er noen unge sjåfører som helt klart har begrenset evne til å se hvor stor risiko de faktisk tar. For mange ville det nok ha vært en fordel om de fikk vite at de faktisk utgjør en fare for seg selv og andre i trafikken, fortalte Gjerstad.

Les mer:- Vil ha 21-årsgrense for førerkort

UP-sjef Odd Reidar Humlegård har tidligere påpekt overfor Nettavisen at det gjerne er flere personer i bilene som UP stopper.

- Ofte sitter unge jenter på, og dør dessverre ofte som passasjerer. Dette bildet er tydelig hvert eneste år. Ni av ti råkjørere er dessverre menn, fortalte Humlegård.

Les mer: - Disse stoppes oftest av UP

16 jenter omkom i disse ulykkene:

Fræna, lørdag 1. januar 2005: Mannlig bilfører 18 år. På vei hjem fra nyttårsfeiring kjørte 18-åringen utfor riksvei 276 i øvre Bollia. I passasjersetet satt en 15 år gammel jente. Hun ble kastet ut av bilen og ble funnet bevisstløs i veikanten av politiet. Dagen etter døde jenta av skadene. Sjåføren kjørte med promille og holdt minst 88 km/t i 60-sonen.

Vesterålen, søndag 29. mai 2005: Mannlig sjåfør 28 år. En 19 år gammel kvinne omkom etter en utforkjøringsulykke med vogntog. Kvinnen var passasjer, mens sjåføren kom fra ulykken med lettere skader.

Drammen, mandag 1. august 2005: Kvinnelig bilfører 18 år. En 19 år gammel kvinne omkom etter en møteulykke på Konnerud i Drammen. Kvinnen var passasjer i bilen, mens sjåføren ble fløyet til Ullevål sykehus i luftambulanse. Føreren av den andre bilen slapp fra ulykken uten store skader.

Hønefoss, mandag 19. november 2005: Mannlig bilfører 18 år. Sjåføren og en 16 år gammel kvinnelig passasjer omkom da de kjørte av veien ved Ask, sørvest for Hønefoss. Politiet konkluderte med at høy fart var årsaken til ulykken.

Tresfjord i Møre og Romsdal, søndag 19. februar 2006: Mannlig bilfører 18 år. Fem ungdommer kolliderte med et vogntog på glatt føre. Bilføreren og tre av passasjerene omkom. Blant disse var en 16 år gammel gutt og to 17 år gamle jenter. En 18 år gammel mann overlevde ulykken.

Askim, søndag 18. juni 2006: Mannlig bilfører 19 eller 20 år. En 18 år gammel kvinne omkom etter en utforkjøring i høy hastighet. Tekniske undersøkelser viste at bilen kan ha holdt hele 170 km/t i 60-sonen. I bilen satt det to menn som var 19 og 20 år gamle. Bilen var stjålet og begge mennene var påvirket av alkohol og narkotika. De hevder at de ikke husker hvem som kjørte. Begge ble dømt for uaktsomt drap.

Vang i Valdres, fredag 19. januar 2007: Mannlig bilfører 18 år. Fem ungdommer frontkolliderte med en trailer. Sjåføren hadde hatt førerkort i en uke. Han og to andre passasjerer ble skadd. En 15 år gammel jente og en 17 år gammel gutt omkom.

Kristiansand, søndag 27. mai 2007: Mannlig bilfører 20 år. I 60-sonen akselererte bilen til rundt 100 km/t. Sjåføren mistet kontrollen over bilen, som smalt i autovernet, før den ble kastet ut i veien igjen. Der kolliderte han med en møtende bil. Mannens 18 år gamle kjæreste omkom, mens to andre ungdommer ble skadet. I den møtende bilen ble to barn og deres foreldre skadd. 20-åringen kjørte uten førerkort.

Stryn, søndag 13. april 2008: Mannlig bilfører 18 år. Ifølge retten kjørte sjåføren i minst 130 km/t i en 80-sone. Bilen fikk skrens og han kjørte av veien. I passasjersetet satt en 15 år gammel jente som omkom momentant.

Oslo, lørdag 3. mai 2008: Mannlig sjåfør 20 år. I minst 120 km/t kjørte sjåføren av veien på Bygdøy og kolliderte med et tre. Bilføreren hadde en promille på 1,9. Både mannen og to kvinnelige passasjerer på 16 og 18 år omkom.

Lindås i Hordaland, lørdag 20. september 2008: Mannlig bilfører 22 år. En 19 år gammel kvinne omkom da bilen hun satt i smalt inn i fjellveggen. Tre andre passasjerer, menn i alderen 19 til 25 år, ble fraktet til sykehus.

Stjørdal, onsdag 31. desember 2008: Mannlig bilfører 18 år. En 19 år gammel kvinne og sjåføren omkom da bilen fikk sleng og traff en møtende bil.

Alta, torsdag 1. januar 2009: Mannlig bilfører 24 år. Sjåføren og to kvinnelige passasjerer på 44 og 18 år omkom da bilen kolliderte med en amerikansk pickup på glatt vinterføre.

Tananger, torsdag 23. juli 2009: Mannlig bilfører 17 år. Gutten hadde tyvlånt morens bil. I ruspåvirket tilstand kjørte han av veien i en slak sving. I baksetet satt en 16 år gammel jente. Deler av et gjerde i veikanten ble slått inn gjennom frontruta og traff jenta, som omkom av skadene.

Reklame

I dag: Knalltilbud på populære turbukser

Kommentarer til denne saken