Gå til sidens hovedinnhold

- Kan miste flyplassen

Coast Air-konkursen kan bety kroken på døren for flyplassen på Stord.

- Vi velger å fokusere på mulighetene, og det er å forsøke å få andre aktører til å ta over de rutene som nå forsvinner, sier leder Jan Morten Myklebust ved Stord lufthavn Sørstokken etter at han onsdag fikk beskjed om at flyselskapet Coast Air har begjært seg selv konkurs.

Coast Air fløy til Oslo hver ukedag og en gang i helgene, samt til Gdansk i Polen hver tirsdag og torsdag.

- Hvor stor del av trafikken på flyplassen var dette?

- Det var den eneste inntektsbringende trafikken. Det er også litt øvelsesflyging.

- Hva skjer nå?

- Vi jobber med å finne alternative selskaper, men vet ikke hvor lett det blir.

Liten

Stord lufthavn har en bane på 1450 meter. Det betyr at de kan ta ned fly av typen BAE-146 som Atlantic Airways fløy med da de havarerte i 2006. De kan også ta fly opp til ATR-42 og Dash-8, men ikke Boeing 737. Dermed er de ikke er aktuelle for billigselskaper som Ryan.

Det er Aker Kværner som er den største forbrukeren av flyplassens tjenester. Ifølge Myklebust koster det cirka 10 millioner kroner å drive flyplassen årlig. Flyplassen eies i et spleiselag mellom Stord kommune og Hordaland fylkeskommune og står dermed utenom den subsidierte kortbaneringen i Norge som Avinor driver. Rundt 20 mennesker har sitt arbeid på flyplassen.

- Hvis dere ikke klarer å finne selskaper som er villige til å overta rutene, hva skjer da?

- Da har vi et problem. Vi kan måtte stenge, men denne flyplassen er viktig for lokalsamfunnet og vi fokuserer heller på mulighetene for videre drift heller enn for nedleggelse foreløpig, sier Jan Morten Myklebust

Reklame

NÅ: Knalltilbud på de superpopulære sekkestolene