Onsdag ble det klart at Norges Skøyteforbund skifter ut omdiskuterte Peter Mueller med bergenseren Jarle Pedersen og skøytelegenden Johann Olav Koss. Det har versert spekulasjoner om at oppsigelsen vil koste forbundet flere millioner kroner.
Men tross den siste tidens heftige mediekjør kan det være at forbundet sponsormessig kommer styrket ut av prosessen.
- Det kan slå begge veier, men sponsormessig kan skøyteforbundet komme styrket ut av dette. Det at de tør å ta en beslutning i en såpass betent sak med støtte fra Olympiatoppen tyder på at de har utvist lederskap. Slik jeg ser det har de ikke tapt noen markedsverdi, snarere tvert imot, sier Lars Martin Kaupang, styreleder i Sponsor- og eventforeningen og seniorrådgiver sponsor for Synovate, til NA24.
Han påpeker at det er flere ting som påvirker og kan øke verdien.
- Sponsorverdien avhenger av prestasjoner på idrettsbanen, utøverne selv, hvilke profiler de har og gjennomslagskraften de har i media. Skøytelandslaget har ikke bare en særdeles dyktig herreløper og noen flinke kvinnelige utøver, de har også mange lovende talenter på vei frem. I tillegg nærmer det seg OL som har en forsterkende effekt for de tradisjonelle vinteridrettene, sier Kaupang.
Forbundet har i dag et årlig sponsorbudsjett på vel syv millioner kroner.
«Anja Andersen»-type
Men en ting er sikkert og det er at Peter Mueller med sin fremtoning og medietekke har bidratt til å sette skøytesporten på kartet.
- Peter Mueller er fargerik, det er konflikter rundt han, han er en binær type, man enten elsker eller hater, med mye fart og spenning. Han er litt sånn «Anja Andersen»-type på sitt beste og verste. Begge genererer mye medieoppmerksomhet i tillegg til all kunnskapen som de innehar. Det er krevende mennesker for omgivelsene som ånder så til de grader for sporten slik at de også oppnår veldig gode resultater, sier Trond Albert Skjelbred, partner i Nor PR, til NA24.
- Det er ingen tvil om at Peter Mueller har bidratt til å lage blest om skøytesporten, gitt mediedekning og har vært en profilert trener på godt og vondt, mener Kaupang.
Hovedsponsor på gjerdet
En av skøytelandslagets hovedsponsorer Ugland Industrier, som står bak Grimstadgarasjene, har investert et millionbeløp.
- Vi har en toårig avtale med skøyteforbundet som vi forlenget i fjor og som går ut til neste år. Når det gjelder ny forlengning av avtalen har vi det oppe til vurdering. Vi vurderer også andre alternativer, men denne saken gjør ikke mye fra eller til. Vi tar vurderingen ut ifra de markedsforhold og den omsetning som vi har. Vi er jo i byggebransjen og må følge prinsippet tæring etter næring, sier Terje Arentz, salgs- og markedssjef i, til NA24.
Arentz opplyser om at de tar sterk avstand fra det som har skjedd, slik det er fremstilt i media, men at de lar Skøyteforbundet håndtere dette som en personalsak og at de er fornøyde med investeringen.
- Vi har lagt hele sponsorkruttet vårt hos skøyteforbundet og vi er veldig godt fornøyde med synligheten som vi har fått, sier Arentz.
- Koss er gull
Når det gjelder landslagets nye trener Jarle Pedersen sier Skjelbred at det fremstår som forbundet har valgt en god trener som, i forhold til forgjengeren, vil føre til færre sensasjoner, færre konflikter, men som også vil føre til mindre verdifull medieomtale. Han sier også at forbundet nok har brukt denne saken til å kvitte seg med en kontroversiell leder. Benyttet muligheten til å ha en agenda og en grunn til å sparke han.
- Konflikter har en kostnad, men det har også en verdi, sier Skjelbred.
- Utviklingen de siste årene har gått i retning av at bedriftsledere rangerer omdømme høyest når de blir spurt om hva som er viktig når det kommer til sponsing, sier sponsorsjef Kaupang.
Det at Johann Olav Koss overraskende blir ny assistent betegner Skjelbred som «gull».
- Da får du kombinert det trauste og trygge med den største noensinne. Koss vil garantert generere medieomtale og fremstår som en flott aktør for sporten.