Gå til sidens hovedinnhold

Kjempesmell og kjempeopptur

Veldig klare vinnere og tapere.

Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) har publisert registreringstallene for nye biler for november, og de viser at bilsalget i Norge holder seg jevnt. Totalt ble det registrert 11986 nye biler i november, noe som er 3 prosent mindre enn samme måned i fjor - men bilsalget ligger så langt i år 1,4 prosent høyere enn fjoråret. Dermed ligger nybilsalget i år til nærme seg pallplassering av tidenes beste.

Diesel og CO2 faller

Gjennomsnittlig CO2-utslipp fortsetter å falle, og i november var snittallet 129 gram/km - noe som er lavere enn årsgjennomsnittet, og lavere enn fjorårets rekordtall. Dette skjer på tross av at elbilsalget falt noe i november.

Det er nå dieselbiler som med klar margin har høyest CO2-utslipp, primært fordi diesel er mest populært på større biler, men interessant nok fortsetter nå salget av dieselbiler å synke. Før NOx-komponenten ble innført i engangsavgiften var dieselandelen på rundt 75 prosent, mens i november er dette tallet sunket ned til 56,6 prosent - nøyaktig 20 prosent poeng lavere enn for et år siden.

Vinnere og tapere

Mer interessant er det likevel å se på kampen mellom de forskjellige bilfabrikantene, hvor det denne måneden virkelig utpeker seg noen klare vinnere og tapere.

Volkswagen hadde sin første måned med et begrenset salg av den nye Golf, noe som var med på å bidra til at tyskerne kunne bokføre en økning på 5,3 prosent i et fallende marked. Også Toyota kunne bokføre en hyggelig økning på 6,3 prosent - primært grunnet et voldsomt salg av Prius.

Les også: Denne bør få konkurrentene til å skjelve

Volvo måtte se at salget falt med 8,6 prosent sammenlignet med november i fjor, men klatret likevel til 3. plass av de mest solgte produsentene så langt i år. Årsaken er nemlig at Ford har gått på en kjempesmell med en salgsnedgang på over 42 prosent sammenlignet med november i fjor. En utgående Kuga og en Mondeo som skulle vært på vei ut - men som blir værende med selskapet i nesten to år til likevel - må ta mye av skylden.

Audi kan på sin side smile stort, og bokfører i november en økning i salget på hele 17 prosent - og deres hovedkonkurrenter hos BMW kan også skryte av en salgsøkning på over 6 prosent.

Ellers er det verdt å merke at Hyundai, som så langt i år har gjort det ganske bra, måtte se at en tredel av salget forsvant i november.

Golf en soleklar vinner

Når vi ser på hvilke modeller som er mest populære, så er det én modell som nå troner tydeligere på toppen enn noen gang. Golf var mest populær som utgående modell, og nå som den enda bedre nye modellen har kommet, er det ingen tvil. Hele 664 nye Golfer ble det registrert i november - nesten 300 mer enn 2. plassen i November: Storebror Passat, tett etterfulgt av Tiguan. Kun 5 biler skiller disse to.

På en god 4. plass havner Yaris, som i november selger 88 prosent mer enn i fjor med 366 modeller, før vi finner Volvo V70 på en 5. plass med 337 registreringer. Det er med andre ord veldig tett bak 1.-plassen.

Focus har så langt i år vært Norges nest mest solgte bil, men opplevde en nedgang på nærmere 40 prosent i november, og havnet på 301 enheter. Før desembersalget skiller det dermed nå bare 56 modeller mellom 2. og 3.-plassen.

Ser vi litt lenger ned på listen er det veldig store utslag på salgstallene fra i fjor. Prius har økt salget med nærmest utrolige 249 prosent, og Kia Sportage følger ikke langt etter med en økning på 223 prosent.

I motsatt ende ser vi at salget av Mitsubishi ASX kollapser med en nedgang på 77 prosent, mens Mondeo - som altså nå egentlig skulle ha forsvunnet fra produksjon - har mistet 52 prosent av salget.

Reklame

Nå kan du trene med Norges beste trenere hjemme i stua

Kommentarer til denne saken