Gå til sidens hovedinnhold

Kjos´ thaidamer får 3.000 kroner døgnet

Jui, Punlanun og de andre flyvertinnene på Norwegians Dreamliner føler seg langt fra sosialt dumpet.

SUVARNABHUM BANGKOK/OSL GARDERMOEN (Nettavisen NA24): Norwegians Dreamliner-eventyr er i full gang og Nettavisen NA24 var med på første offisielle tur fra Bangkok til Oslo.

Vi flyr med den første av to Dreamlineren Boeing har levert. Norwegian har bestilt totalt åtte Boeing 787 og maskin nummer tre er på plass i Oslo i løpet av september.

(se bilder tatt underveis nederst i artikkelen)

Ved avgang fra Bangkoks hovedflyplass Suvarnabhumi står Dreamlineren med det irske registreringsnummer EI LNA klar.

Utenlandsregistreringen er et resultat av at regjeringen ved arbeidsminister Anniken Huitfeldt tidligere i år nektet å gi etter for Norwegians ønske om å bruke asiatisk arbeidskraft. Norwegian-sjef Bjørn Kjos svarte med å flagge ut til Irland for å benytte personell med asiatisk lønns- og arbeidsvilkår på de nye langdistanseavgangene.

Norwegians nye stolthet, med "Sonja Henie" på haleroret, står oppstilt ved siden av et annet Norwegian fly. Det er flyet som skal til Stockholm. Den store forskjellen er at passasjerene til Stockholm må ta til takke med innleid Airbus 340-300 og ditto personale fra portugisiske High Fly. Trøsten er at snart blir det bare Dreamlinere på begge rutene.

Fornøyde flyvertinner = fornøyde passasjerer
- Passasjerene merker nok forskjell, sier Jui (42).

Etter mer enn 20 år som flyvertinne i store selskaper som United Airlines, British Airways og Quantas kan hun det meste om bransjen.

- Kabinpersonalet i flyet som skal til Stockholm har helt andre betingelser enn det vi har i Norwegian. Dårligere lønnsbetingelser, mindre fri og lengre og tøffere arbeidsdager. Jeg tror ikke passasjerene til Stockholm får veldig mange smil underveis, sier Jui.

Mastergrad og eventyrlyst
21 år gammel sto Jui med eksamenspapirer i hånden. Hun hadde tatt en bachelorgrad i sammenlignende politikk ved Thammasat-universitetet i Bangkok og i Seattle i USA en mastergrad i engelsk.

- Jeg kunne valgt ulike karriereveier, men eventyrlysten og utforskertrangen gjorde at jeg ville prøve meg som flyvertinne, sier Jui. Hun legger heller ikke skjul på at lønningene lokket.

18.000 kroner for seks dager i jobb
- Som flyvertinne i et utenlandsk selskap tjener du veldig bra sammenlignet med lønninger generelt i Thailand, sier Jui som alltid har jobbet for selskaper med base i Bangkok.

- Hvor mye tjener du i Norwegian?

- Lønnen ligger på 100.000 thailandske baht per måned. For det jobber jeg tre langturer, for eksempel Bangkok-Oslo-Bangkok eller Oslo-New York-Oslo. Jeg har altså seks effektive arbeidsdager med utgangspunkt i Norwegians base i Bangkok. I tillegg kommer ofte et par ekstra overnattinger i påvente av neste tur, sier Jui.

(klikk for større bilde / artikkelen fortsetter under bildet)

100.000 baht, eller cirka 18.000 norske kroner, er en meget god lønn i Thailand der medianlønningene ligger i området mellom 7.000 baht (1500 kroner) og 30.000 baht (6000 kroner) per måned.

Med så mye fritid hjemme i Bangkok får Jui tid til å ta vare på venner og familie, til å dyrke sine sportshobbyer, men også til å jobbe ekstra som oversetter og som frivillig hjelper på et senter for blinde.

Forstår at norske lønninger er høyere
- Norske fagforeninger og representanter for regjeringen mener Norwegian gjør seg skyldig å sosial dumping ved å ansette deg og dine thailandske kolleger. De mener alle ansatte i et norsk selskap bør ha norsk lønn og norske arbeidsvilkår.

- Nå vet jeg ikke hva mine norske kolleger tjener, men at de tjener mer synes jeg ikke er noe problem. Kostnadsnivået i Norge er vel cirka fem ganger høyere enn i Thailand, sier Jui.

- Hva med argumentet om at dere tar "norske" arbeidsplasser"?

- I en global virksomhet som langdistanseflyging har utviklingen de siste 10-15 årene vist at å leie inn utenlandsk og billigere personell er et av flere grep dersom selskapet ønsker å være konkurransedyktig og å overleve. Vi har sett, og ser, at de tradisjonelle flaggbærerne med sterke fagforeninger som blokkerer endringer sliter finansielt. Jeg bevitnet selv i British Airways at produktet og kvaliteten stadig ble dårligere som følge av pengeskvis, sier Jui.

- Hva fikk deg til å søke jobb i Norwegian?

Dreamlineren en trekkraft
- På grunn av min alder hadde jeg egentlig tenkte å slutte som flyvertinne og flytte til Chiang Mai i Nord-Thailand for å drive et hotell. Men da Norwegian kom på banen med sitt konsept, god lønn og ikke minst nye fly, ble jeg fristet tilbake, sier Jui.

I likhet med kabinsjef-kollega Punlanun lovpriser hun den nye Dreamlineren.

- Det er et privilegium å ha Dreamliner som arbeidsplass. Først og fremst fordi det gir oss en følelse av trygghet å fly verdens mest moderne, og kanskje sikreste fly. I tillegg byr Dreamlineren på vesentlig høyere luftfuktighet enn vanlige fly, noe som gjør lange turer på over ti timer mye mer behagelig både for oss som jobber og for passasjerene, sier Jui.

Hun benytter anledningen til å lovprise Norwegians konsept.

- Det å tilby lave priser uten at det går på bekostning av komfort eller service tror jeg er en vinnerformel. Og for meg og min gode kollega og venn, Punlanun, var det en særskilt tiltrekning at Norwegian ser etter kompetanse og erfaring når de ansetter. Hos asiatiske flyselskaper kan du glemme å søke jobb som flyvertinne hvis du er over 26 år. I tillegg har de ekstreme krav til utseende og vekt som ikke akkurat er vesentlige kriterier i forhold til sikkerhet og det å yte en god jobb, sier Jui. Hun nevner Japan Airlines som et eksempel. Der er maks vekt flyvertinnens høyde minus 110.

- Så en flyvertinne som er 160 centimeter høy kan veie maks 50 kilo, ler Jui.

Håper på skandinavisk innslag
I innfasingsperioden av totalt 270 thailandske flyvertinner følger det alltid med en skandinavisk superviser. På vår flight er det svenske Pernilla Nilsson som holder våkent overblikk med at alt går etter boka.

- De neste seks månedene vil det være en skandinavisk superviser på alle langdistanserutene.Vårt håp er at sjefen Bjørn Kjos bestemmer seg for å videreføre dette. Vi kommer veldig godt overens med thaiene, samtidig som vi kan bidra mye på et fly der passasjerene stort sett er skandinaver - ikke minst når det oppstår kommunikasjonsutfordringer, sier Nilsson.

(klikk for større bilder)

Kommentarer til denne saken