Gå til sidens hovedinnhold

KrF mest omtalt i valgkampen

KrF med Medhaug-saken i spissen sørget for flest medieoppslag under valgkampen. Frp og Schanche-slaget fikk mest oppmerksomhet i uke 35.

Det var tabloidnyhetene som stjal det meste av journalistenes oppmerksomhet under valgkampen.

1616 oppslag
Observer Norge har analysert valgkampen i landets fem ledende nyhetsmedier, Aftenposten, Dagbladet, VG, NRK Dagsrevyen og TV 2-nyhetene, i seks uker fra 4. august til 14. september.

1616 oppslag eller innslag om politikk er registrert. Kristelig Folkeparti står for 23 prosent av dem. Men ikke all PR er god, med tanke på KrFs rekordlave valgresultat på 6,4 prosent i kommunevalget.

Videre står Høyre for 20 prosent av mediedekningen, Arbeiderpartiet 18 prosent, Fremskrittspartiet 16 prosent, SV 11 prosent, Venstre 6 prosent, Senterpartiet 5 prosent og RV 1 prosent.

Hagen dominerer
Frp-formann Carl I. Hagen er den mest omtalte partilederen. Han står for 25 prosent av innslagene.

Ap-leder Jens Stoltenberg står for 21 prosent, KrF-leder Valgerd Svarstad Haugland 20 prosent, SV-leder Kristin Halvorsen 14 prosent, Høyre-leder Jan Petersen 10 prosent, Venstre-leder Lars Sponheim 5 prosent, Åslaug Haga 4 prosent og RV-leder Torstein Dahle 1 prosent.

Reklame

På tilbud: Den norske skogsmaskinen barna elsker