Gå til sidens hovedinnhold

Lag ditt eget nettsamfunn

Kan dette bli nye Facebook?

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

I fjor var Facebook den store hypen, og nettsamfunnet er fortsatt svært populært over hele nettverdenen.

Nå ser det imidlertid ut som et nytt nettkonsept kan ta noen sjumilssteg opp mot sine to dominerende slektningene, Facebook og MySpace. Relativt ferske «Ning» tilbyr deg nemlig å lage dine egne nettverk.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Ning, som betyr «fred» på kinesisk, har på sin side fortsatt lang vei å gå, men mye tyder på at det er dette som kan bli nett-hypen i 2008.

Lag ditt eget nettsamfunn
Det første tegnet kom i forrige uke, da økonomimagasinet Fast Company brukte stor spalteplass på å fronte Nings bakmenn. Konsernsjef Nina Gianchini, en tidligere investor i Goldman Sachs, og Marc Andreessen, som i sin tid bygde opp nettleseren Netscape, høster lovord fra både brukere og kritikere.

Det som er spesielt med konseptet Gianchini og Andreessen har utviklet, er at det her ikke er snakk om å bare melde seg inn i et nettsamfunn som Facebook. Du kan faktisk lage ditt eget. Ning tilbyr et verktøy som lar hvem som helst dra i gang sitt eget sosiale nettverk - på mindre enn to minutter.

På sin blogg og i FastCompanys artikkel melder skaper Andreessen om voksende brukertall. Og det vokser i en rasende fart. Bare studer disse tallene:

Juni 2007: 60.000 nettverk
August 2007: 80.000 nettverk
Årsskiftet: 150.000 nettverk
April 2008: Minst 230.000 nettverk

Fire mill. klikk
I underkant av fire millioner besøkte Nings nettverker i februar måned. Dette er 4803 prosent høyere enn på samme tid i 2007. Merk for øvrig at Ning var i startgropen på den tiden i fjor. For det var nemlig i februar 2007 Ning ble sluppet ut på det store nettet, etter tre års utvikling.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Til sammenligning hadde MySpace og Facebook henholdsvis 955 og 326 millioner besøkende. Vi snakker imidlertid da ikke om unike besøkende. Ning hadde i februar 1,2 millioner unike, MySpace hadde 66 millioner og Facebook hadde 28,5 millioner. Facebook er den åttende største nettsiden basert på daglige trender og sidetrafikk. MySpace er det femte største.

Andreessen og Gianchini har med sitt nettsamfunn utnyttet muligheten for «viral growth», eller «viral expansion loop», som dukker opp i dagens interaktive verden. Skaperne beskriver dette som en slags borgerskapt vekst: En bruker blir til to, to til fire, fire til åtte, åtte til seksten også videre.

- Når vår valuta er ideer, vil folk føle seg emosjonelt knyttet til konseptet. Da vil dette også gi offentlig nytte, som Blogger, YouTube og Facebook, sier Gianchini til FastCompany.

Sprer seg med vinden
For når folk benytter muligheten av å opprette sitt eget nettsamfunn, tvinges de også til å invitere sine venner, for å få noe ut av samfunnet sitt. De inviterer så sine egne venner, og slik sprer det seg med vinden. På mange måter var det også slik Facebook utviklet seg til å bli et av de dominerende samfunnene på nettet, men kanskje i en enda høyere fart.

Men selv om et nettsted er stort, betyr det ikke automatisk at det vil skape profitt.

Nicholas Economides, professor i økonomi ved New York University's Stern School of Business, mener imidlertid Ning kan være langt bedre stilt seg enn sine langt større konkurrenter, når alt kommer til alt.

Han mener Ning åpner opp for annonsører på en unik måte. Med sine nettverk, som Andreessen anslår vil nå fire millioner i løpet av 2010, kan Ning selge annonseplass for aktører som søker spesielle målgrupper, av det slaget som møter oss når vi søker på Google.

- Må fornye seg
Medieanalytiker Tommy H. Brakstad, tror det på sikt kan ligge penger i slike nettjenester.

- Jeg tror nok markedsverdien per nå er vanskelig å tallfeste. Man skal huske på at det er først nå annonsører har fått øynene opp for slike portaler. For et år siden var situasjonen helt annerledes på eksempelvis Facebook, MySpace og Nettby. Uansett vil dette være en kanal mediebyråene i større grad må forholde seg til i framtiden, mener han.

Han ser imidlertid ikke for seg at Ning kan nå helt opp til Facebook-høyder.

- Nei, det tror jeg ikke. Facebook sitt unike og enkle grensesnitt har på kort tid ført portalen i trafikkteten i en rekke land. I flere av verdens største land er Facebook farlig nær, eller mer populær, enn mer etablerte MySpace. Utfordringen for disse kanalene vil i fortsettelsen være evnen til å fornye seg. Eksempelvis har Facebook dalt på rangeringen over landets mest besøkte nettsteder, poengterer han.

«Ning RIP?»
Ning-skaperne tror imidlertid Facebook og MySpace har låst seg helt fast, hva angår fornyingsprosesser, og påpeker at deres eget konsept «vil fornye seg selv» gjennom brukernes aktivitet.

- Det vil være svært vanskelig for MySpace eller Facebook å vende om kursen for å tilby sine brukere et konkurransedyktig tilbud mot det samme segmentet som oss. De har en rekke tekniske utfordringer, bare med tanke på å justere det de for øyeblikket holder på med. Vi har på vår side brukt tre år på å bygge opp en seriøs arkitektur og teknologi som er spesialdesignet for det vi tilbyr, sier Gianchini, før hun siterer en av sine ingeniører, som mener en slik kursendring vil være det samme som å «dra ut motorene på et 747 under flyging».

Andreessen er enig med sin makker, men er også overrasket over hvor positiv utviklingen faktisk er for Ning. I 2006, et knapt år før Ning ble etablert, var TechCrunch-kommentator Michael Arrington allerede ute med Nings dødsannonse. I sin kommentar ved navn «Ning RIP?», var et av kjernepunktene hans at Ning innen kort tid ville miste sin popularitet, fordi ingen ville bruke nettverkene de opprettet. Og det var nettopp dette Andreessen og hans partner fryktet mest.

70 prosent er aktive
16. mars i år kunne han imidlertid opplyse om at over 70 prosent av alle Nings nettverk er aktive, som per definisjon vil si at de er brukt den siste måneden.

- Dette er en betydelig høyere prosentandel enn vi hadde regnet med da vi utviklet konseptet, tatt i betraktning at man kan opprette et nettverk gratis bare på to minutter. Vi regnet med at flere ville la det bli med det. Men utviklingen er heller motsatt. De fleste nettverkene vokser, også de aller, aller største, sier han.

Ett av de aller største, er et nettverk som tilhører rapperen 50 Cent, som nå har over 110.000 medlemmer.

- Kan slå an i Norge
Brakstad regner med at nettverk som Ning også vil få rotfeste verden over, selv om de ikke vil kunne konkurrere med Facebook og MySpace.

- Jeg tror bredden av slike tjenester er viktige. Den løsningen som klarer å integrere flest mulig kommunikasjonsformer i en og samme plattform vil være vinneren. Flock-browseren er et eksempel på det hvor man kan integrere flere løsninger fra nett i samme vindu. Facebook, Twitter, Flickr, YouTube og Gmail er noen av de vinduene du kan samle i grensesnittet. Om vi tenker litt fram kan vi kanskje finne nettbanken vår i en slik oversikt, mener han.

- Kan det slå an i Norge?

- Definitivt. Populariteten til nettsamfunn har vokst betydelig den siste tiden. Og Facebook kan nok ta mye av æren for dette. De introduserte mange nye brukere overfor den nye trefformen som nettsamfunn er. Det at datatettheten også er stor, vil, sammen med vår blyghet, klart være med å bidra. En undersøkelse på nettdating som ble foretatt i sommer, viste at nordmenn klart foretrekker denne måten å møte mennesker på. Vi tør ikke å snakke til hverandre på trikken, mens vi derimot ikke har noen skrupler med å dele våre innerste hemmeligheter på nettsamfunn, påpeker medieanalytikeren overfor NA24.

Ennå har ikke Ning-bølgen blitt skylt over Norge.

Ved to kjappe søk etter nettverk, fikk NA24 opp knapt 80 nettverk ved å søke på Norge, og drøyt 60 nettverk ved søk på Norway. Noen har imidlertid tatt i bruk det som nettanalytikere mener kan være skapt for alt fra internkommunikasjon i bedrifter til interesseorganisasjoner. Som tidkriftet Lillit og en gruppe bokinteresserte.

Hva mener du slike nettsamfunn? Diskuter her.

Kommentarer til denne saken