Gå til sidens hovedinnhold

Lærerne motiverer ikke elevene

Nesten halvparten av elevene i den norske skolen mener at lærerne ikke er interesserte i motivere dem til å lære.

Dette viser undersøkelsen Elevinspektørene som Læringssenteret offentliggjorde tirsdag, skriver NTB.

- Flinkere til å prate med elevene

Tre av fire elever mener de har lærere som er dyktige på sine fagområder, men seks av ti elever sier at lærerne snakker altfor lite med enkeltelevene om hva som er kriteriene for å nå målene på skolen.

- Resultatene fra Elevinspektørene forteller oss at skolene må bli flinkere til å snakke med elevene om hva som kreves for å oppnå de ønskede resultatene i skolearbeidet, sier avdelingsdirektør Anne-Berit Kavli fra Læringssenteret til NTB.

Relativt god oppfølging

Elevene trives ifølge undersøkelsen veldig godt på skolen, selv om de synes at skolen ikke gir dem nok innflytelse.

Skolen er ifølge elevene heller ikke flink nok i forhold til variasjon av arbeidsmetoder og vurderingsformer i skolehverdagen, men elevene synes lærerne er relativt flinke til å følge dem opp når de har faglige problemer.

Reklame

Hagemøblene nordmenn elsker