Gå til sidens hovedinnhold

MC under miljøkniven

Europas bilpark får stadig strengere krav til utslipp. Nå skal motorsyklene også tas.

KJØR LOVLIG:Test deg selv

Den europeiske organisasjonen for MC-produsenter, ACEM, vil innføre samme utslippskrav for MC som for bil.

Det betyr en halvering av utslippene innen 2015.

Følg alle MC-nyhetene på MC24.no

Dagens utslippskrav til motorsykler reguleres av utslippsklassifiseringen Euro3. Nå ønsker ACEM å innføre Euro5 - med samme krav som til biler - i 2015.

Fram mot denne standarden, som vil innebære en halvering i forurensende utslipp (CO, HC og NOx) ønsker ACEM en gradvis innføring av strengere utslippskrav.

Halvering
Forslaget går ut på at Euro3 introduseres for mopeder i 2012, samtidig som en ny Euro4 innføres for motorsykler.

«Mellomstandarden» skal gi en reduksjon i skadelige eksosutslipp på 25 prosent i forhold til dagens Euro3 og skal virke i tre år før Euro5 gjøres gjeldende. Den vil medføre en ytterligere reduksjon på 25 prosent.

Trenger tid
ACEM vil legge fram forslaget for EU-kommisjonen, og begrunner behovet for fortsatt lavere krav enn til biler med at det trengs tid å tilpasse design og produksjonsmetoder til de nye kravene.

MC-organisasjonen uttaler også at de støtter arbeidet med å innføre et felles system for måling av CO2-utslippene i de kommende, nye standardene.

ACEM mener også at disse resultatene må gjøres tilgjengelig for kundene, slik at de kan gjøre sine egne valg på objektivt grunnlag.

Strengere
Innbakt i forslaget til ACEM ligger det også tiltak for å redusere støy. I hovedsak går det ut på at eksospotter fra ettermarkedsprodusenter skal typegodkjennes på samme måte og etter like strenge krav som originale anlegg.

Les mer om MC på MC24.no

Det siste fra Nettavisen Motor:

- Disse trafikkreglene synder vi mot

- Her er nye Golf Plus

- Herregud, for et skilt

Mer om bil, MC og trafikk finner du i Nettavisen Motor

Reklame

NÅ: Stort salg på sport og friluft

Kommentarer til denne saken