(YEYE): Fredag 1. august skrur det nye kollektivselskapet i Oslo og Akershus, Ruter AS, ned prisene på månedskort. Ungdomskortet i Oslo og Akershus går ned fra 450 kroner til 390 kroner.

Fikk 50 millioner
Men det er ikke fordi Ruter hadde planlagt å senke prisene at månedskortet nå blir billigere. For, som i resten av landet, var planen å øke billettprisene. Mye av det skyldes de rekordhøye drivstoffprisene som har herjet i år. Men fordi Oslo-politikerne ønsket å gjøre månedskortene billigere, ble det før sommerferien bevilget 50 millioner kroner som ble øremerket prisnedsettelse.

- Vi ble bevilget 50 millioner kroner ekstra for å sette ned prisen på periodekortene i Oslo og Akershus. I utgangspunktet hadde vi forpliktet oss til å ha en inntektsøkning i år, og hadde derfor planlagt å øke prisene med over 2 prosent denne høsten, sier redaktør i Ruters kommunikasjonavdeling, Hans Andreas Fristad, til Yeye.

Natur og Ungdom langt fra fornøyd
Men det er ikke godt nok, mener Natur og Ungdom. De er ikke fornøyde før ungdomskortene koster 200 kroner over hele landet.

- Det er på riktig vei, men prisnedgangen er for liten. Dette handler mer om at utgangspunktet er forferdelig dårlig enn at tiltaket er veldig bra, sier leder i Natur og Ungdom, Ingeborg Gjærum, til Yeye.

Hun mener månedskortene er for dyre for ungdom.

- 200 kroner er nok å betale for å kunne reise miljøvennlig. Jeg forstår ikke hvorfor det skal være dyrere for ungdom i Akershus å ta bussen enn det er for ungdom i Hedmark, som faktisk har ungdomskort til 200 kroner, sier Gjærum.

- Regjeringen er pinglete
Hun mener den rødgrønne regjeringen driver en pinglete miljøpolitikk og langt i fra gjort nok for å få ned prisene på månedskort for ungdom.

- De har overhodet ikke gjort nok. I Soria Moria-erklæringen lovte regjeringen å innføre en 50 prosent rabatt på månedskort for ungdom. Det målet er de veldig langt unna å nå, sier Gjærum.

- Miljøpolitikken de fører er rett og slett pinglete; de tør ikke sette i verk de store grepene, sier hun.

- Prioriterer jernbane foran billige månedskort
I Samferdselsdepartementet vedgår man at det ikke har blitt satt i verk målrettede tiltak for å få ned prisen på ungdomskort.

- Vi har fått til en økning på 50 prosent i investeringsbudsjettet for jernbanen. Det er det få andre regjeringen som kan vise til. Vi har prioritert den kraftige styrkingen og en generell økning av fylkenes økonomi, sier statssekretær i Samferdselsdepartementet, Erik Lahnstein (Sp), til Yeye.

Lahnstein mener dagens billettprisen er overkommelig for de fleste ungdommer.

- Det er viktig at kollektivtransporten ikke blri for dyr, men jeg tror de fleste ungdommer i Norge i dag har råd til å kjøpe billetter på bussen, sier han.

Lover ingenting
Lahnstein sier de jobber med å innfri valgløftene, men han vil ikke love ungdom en 50 prosents rabatt til neste år, til tross for at Soria Moria-erklæringen lover det samme.

- Dette er spørsmål som er aktuelle i budsjettsammenheng, men noen garanti kan jeg ikke gi, sier Lahnstein.

Han mener Natur og Ungdom-lederen tar feil når hun mener regjeringen fører en pinglete miljøpolitikk.

- Men andre får vurdere om vi har gjort nok på disse tre årene. Jeg mener vi har gjort en bra jobb, men at det er behov for å gjøre enda mer fremover, sier Lahnstein.

Siste fra Yeye: Gå til forsiden her!