GM håpet å få solgt bilmerket til selskapet Tengzhong for 150 millioner dollar innen utgangen av februar, men fikk ikke de nødvendige tillatelsene fra kinesiske myndigheter.

Begge selskapene uttrykte skuffelse da det var klart at salget ikke kunne gjennomføres.

Kriserammede GM forsøker å kvitte seg med merker som ikke gir overskudd, inkludert Saab, men har flere ganger blitt nødt til å droppe planlagte salg.

Dermed er det etter all sannsynlighet slutten for Hummer, som de siste par årene har opplevd en massiv salgssvikt.

SUV-merket Hummer er en sivil variant av det amerikanske militærkjøretøyet Humvee, og oppnådde tidlig popularitet på grunn av et tøft image. Arnold Schwarzenegger var en av de aller mest profilerte brukernet.

Men bensinslukeren er også blitt et symbol på miljøfiendtlig overforbruk, og ironisk nok er Schwarzenegger i dag en av de mest profilerte miljøforkjemperne i USA.

Flere industrieksperter tror myndighetene i Kina kan ha vært skeptiske til å la et kinesisk selskap overta Hummer på et tidspunkt da landet ønsker å styrke satsingen på miljøvennlig teknologi.