Gå til sidens hovedinnhold

Nå er ribbefettet byttet ut med dette

Etter julestria kommer det magrere tider.

Etter å ha mesket seg med fet og usunn mat i desember endrer nordmenn matvanene totalt ved starten på det nye året.

- Det er tydeligvis en sammenheng mellom nyttår, forsetter om et sunnere liv og innkjøp av sunnere matvarer, skriver Kine Søyland, informasjonssjef i NorgesGruppen, i en mail til NA24.

- For øvrig har vårt interne analysebyrå gjort undersøkelser av hvordan matvanene til folk endrer seg gjennom året (altså hvordan innholdet i handlekurven varierer). Vi ser ikke veldig store utslag fra måned til måned, men ser at vi handler noe mer friske grønnsaker i januar enn i desember, og noe mer brus og mineralvann i desember enn i januar.

Salgsboost
Det er særlig salget av kyllingprodukter, kalkunprodukter og magrere kjøttprodukter som står på listen av ting vi lover høyt og hellig at vi skal spise mer av. Og det er en dominerende aktør som leverer alle de vanligste variantene fra Prior og Gilde. Nemlig bondeeide Nortura.

- Totalt selger vi Go' og mager produkter til butikkene for 24 millioner i løpet av årets fire første uker, skriver Eli Strand, informasjonssjef i Nortura, til NA24.

Og hun fortsetter:

- Av Go' og mager produktene er det en økning i salget på 60 prosent i årets tre første uker. Fra 54 til 87,7 tonn per uke, sammenlignet med resten av året.

Også butikkene merker at salget av disse produktene øker i den første tiden av året

- Vi merker godt at kundene velger å putte sunnere produkter i handlekurven i årets første måneder, for eksempel øker salget av ferske kyllingprodukter med cirka 15 til 20 prosent. Dette er også typiske produkter vi har gode kampanjetilbud på i starten av året da det er et økt fokus fra både leverandør og media om å spise sunnere, noe som også bidrar til å øke salget, skriver Kristina Kollerud, kommunikasjonsrådgiver i ICA, i en mail til NA24.

- Et annet eksempel er go’ og mager wienerpølse fra Gilde. De første månedene i 2010 økte salget med nesten 30 prosent sammenlignet resten av året 2010.

Bjørn Kløvstad, kategoriansvarlig i Coop Norge Handel, opplyser til NA24 at Coop omsetter Go’ og mager produkter for om lag 60 millioner kroner i løpet av 2010. Men han syns ikke salgsøkningen i årets begynnelse er videre imponerende.

Humoristisk kommenterer han det forholdsvis lave tallet med at dette er produkter som nesten kun selger i januar og februar og lite ellers i året.

- Vi ser er at produkter som er relatert til sunnhet som eks Go' og Mager og kylling- og kalkunprodukter har en relativt høyere andel av salg i januar og februar enn ellers i året. Denne typen produkter selger omkring 20 prosent mer i denne perioden enn i årets øvrige måneder, sier Klovstad

Sunn konkurranse
I dag har Gilde og Prior, begge underlagt Nortura, total dominans på akkurat disse produktene, men det er alternativer på vei. To av de fire store aktørene i landets dagligvarebransje har enten lansert, eller er i ferd med å lansere slike produkter.

- Vi har et godt produktutviklingssamarbeid med Nortura. Noe som gjør at vi kan presentere egne varianter av kyllingprodukter, sier Bjørn Kløvstad.

Og Coop er på ingen måte den eneste aktøren som setter av hylleplass til egne varianter av produktene.

- Når det gjelder EMV-varianter, så er det særlig kyllingfilet som stort. I tillegg har vi kyllingkjøttdeig og to andre varianter av hvitt kjøtt som treffer innen «litt sunnere.» På rødt kjøttsiden er det mindre. Vi har en mager servelat. Vi har i tillegg kokt skinke som i utgangspunktet er et «magert» produkt med cirka 5 prosent fett. Roastbiff er en annen variant innen EMV som også oppfattes som noe sunnere grunnet lite fett, melder Søyland til NA24.

Søyland påpeker at EMV-variantene selges under både First Price og Slakter'n navnet i NorgesGruppens butikker.

Les flere saker på NA24

Kommentarer til denne saken