Gå til sidens hovedinnhold

Når sjøkartet ikke stemmer

Statens Kartverk burde utstyre sine sjøkart med en advarsel som på sigaretteskene: "Hyppig bruk medfører helserisiko":

Sjøforklaringen i Bergen gir kanskje svar på hvorfor 18 mennesker mistet livet da MS "Rocknes" havarerte.

Men uansett årsak er ulykken en påminnelse om hvor dårlige sjøkart vi har her i landet.

De fleste lystbåteiere har erfart at det er store mangler.

Man kan lett få en falsk trygghet ved å stole på draftene - enten de er på papir, eller - enda verre - på data.

For det første er mange av målingene gamle, unøyaktige og for lite detaljerte.

Statens Kartverk sier selv at det vil ta mange år før disse målingene blir erstattet av nye og nøyaktige målinger.

Dessuten er selve lokaliseringen av grunnene unøyaktig ført på sjøkartet.

Dette skaper et ekstraproblem for elektroniske kart som er koblet til moderne GPS-navigeringssystem.

GPS-systemet forteller nemlig nøyaktig hvor båten er, mens grunnen gjerne kan være et helt annet sted enn det kartsystemet forteller. Det elektroniske bildet gir altså en falsk trygghet.

Som om ikke dette er nok - i tillegg baserer de elektroniske kartene seg på de gamle, analoge. Dermed oppstår en tidsforsinkelse fra nye undervannskjær oppdages og til de faktisk er tegnet inn på kartene.

"Det er førerens ansvar å holde sjøkart ajour," heter det i regelverket.

For staten er det altså ikke et tilsvarende ansvar.

Reklame

Derfor er den norske ladekabelen så genial

Kommentarer til denne saken