Gå til sidens hovedinnhold

- Nær ved å grunnstøte

Juleturen med Kiel-ferga ble dramatisk da en elektrisk tavle i maskinrommet kortsluttet. - Båten kom i drift i Drøbaksundet, og var farlig nær land en stund, opplyser politiet til TV 2 Nettavisen.

Kortslutningen ombord i Color Line-ferga skjedde like etter klokken 08 i dag tidlig. Om bord i ferga var det totalt 376 mennesker. I nærmere to timer lå Prinsesse Ragnhild ankret ved Drøbaksundet, før ferga klokken 11.30 kunne legge til kai i Oslo.

- Krimteknikere fra politiet i Oslo vil gå om bord, for å etterforske hva som skjedde, når båten legger til kai, sa operasjonsleder Bjørn Erik Flekke ved Follo politidistrikt til TV 2 Nettavisen julaften formiddag.

Raskt kontroll
- De har hatt en brann i en elektrisk tavle i maskinrommet. De rapporterte veldig tidlig at de hadde kontroll over brannen, forklarte redningsleder Anstein Nordhagen ved Hovedredningssentralen på Sola til TV 2 Nettavisen.

- Kapteinen varslet passasjerene om at strømmen om bord ville bli slått av, og at motorene rutinemessig ville bli stoppet, for å bringe klarhet i situasjonen. Motorene var ute av drift i fem minutter, sa informasjonsdirektør Helge Otto Mathisen til TV 2 Nettavisen onsdag ettermiddag.

"Mannskapet hadde under hele episoden kontroll med skipet. Det ble rekvirert taubåter fra Hurum, som sikkerhet da skipet ble lagt for anker ved innseilingen til Drøbak og det blåste liten kuling i området" , skriver Color Line i en pressemelding julaften.

Mathisen sier videre at det ikke har vært snakk om noen brannalarm eller fare for at passasjerene måtte gå i livbåtene.

Snudde
Bilferga var på vei fra Kiel og skulle anløpe Oslo julaften morgen da det begynte å ryke i strømtavla. Ferga snudde for ikke å få problemer i den trangeste delen av Oslo-fjorden, for deretter å ankre opp litt lenger ute.

Kapteinen ombord på Prinsesse Ragnhild måtte styra ferga nærmere land for å få ankerfeste, forklarer informasjonsdirektør Mathisen.

- Båten kom i drift i Drøbaksundet, og var farlig nær land en stund. Det er ikke mye å gå på i sundet. Heldigvis fikk passasjerskipet assistanse av andre båter, sa operasjonsleder Flekke.

Høy beredskap
Røykdykkere sto også klare i tilfelle røykutviklingen i tavla skulle utvikle seg.

- Vi høynet beredskapen slik vi vanligvis gjør når vi rykker ut til båter i brann. Et Sea King redningshelikopter ble holdt stand by, og vi har vært behjelpelig med en slepebåt, opplyste Hovedredningssentralen videre.

Prinsesse Ragnhild vil gå som normalt fra første juledag, opplyser Color Line.

Brann i 1999
Sommeren 1999 var det brann om bord i «Prinsesse Ragnhild», mens fergen lå utenfor vestkysten av Sverige. Kielferga var den gang på en ordinær tur fra Tyskland til Norge med 1167 passasjerer om bord.

«Prinsesse Ragnhild» skulle etter planen ankomme Oslo klokken 09.30 julaften, men ble to timer forsinket på grunn av brannen.

Reklame

NÅ: Stort salg på sport og friluft