NASA skal besøke solen

NASA planlegger å sende en romsonde til solen allerede i 2015.

- Vi skal besøke en levende, pustende stjerne for aller første gang. Dette er en uutforsket region i solsystemet og det finnes ikke grenser for mulighetene til å gjøre nye oppdagelser, sier programforsker ved NASAs hovedkvarter, Lika Guhathakurta, i en pressemelding.

Oppdraget har fått navnet «Solar Probe+». Romsonden vil være utviklet slik at den tåler de enorme varmepåkjenningene den blir utsatt for idet den inntar atmosfæren til solen.

Reisen tar syv år
Dette vil gi muligheter til å gjøre førstehåndsanalyser av solvinder og av solens magnetisme. NASA håper at oppskytningen av romsonden kan skje allerede i 2015. Reisen til solen vil ta syv år og NASA forventer at Solar Probe+ vil gjøre en rekke vitenskapelige oppdagelser underveis.

Sonden er fortsatt tidlig i utviklingsfasen, men den amerikanske romfartsorganisasjonen er svært positive til prosjektet.

- Vi har masse jobb foran oss, men det er veldig spennende, sier Guhathakurta.

Romsonden skal utvikles og bygges av Johns Hopkins' Applied Physics Lab. De har allerede utviklet romsonden Messenger som passerte Merkur i januar tidligere i år, og mye av teknologien som ble brukt på Messenger-prosjektet vil benyttes til å utvikle Solar Probe+.

1400 grader celsius
Romsondens korteste avstand til solen vil være syv millioner kilometer. Solen vil da fremstå som 23 ganger større enn det den gjør fra jorden.

Solar Probe+ vil bli utsatt for temperaturer på 1400 grader celsius. I tillegg må sonden tåle radioaktiv stråling som ingen andre romfartøy har blitt utsatt for tidligere.

Reklame