De tradisjonelle kjedene reduserer salget av regnskogsprodukter, mens nettbutikken tar over. Dette kommer frem i en landsomfatende undersøkelse av vareutvalget i byggebransjen.
- Det er svært bekymringsfullt at nettbutikker ser ut til å overta salget av regnskogsmaterialer. Disse butikkene tilbyr folk en lang rekke produkter som stammer fra ødeleggende hogst av regnskog, skriver daglig leder i Regnskogfondet Lars Løvold i en pressemelding.
- Undergraver arbeidet
Det er de tre nettbutikkene Gulvnett.no, Prøven Handel og HC Thauglands som kommer i versting-kategorien ifølge årets Byggevareundersøkelse.
- Nettbutikkene undergraver vårt arbeid for å stanse salget av regnskogsprodukter i Norge, skriver Løvold.
Jørn Prøven, eier og daglig leder av Prøven Handel, sier til TV 2 Nettavisen at de stopper all markedsføring av regnskogsmateriale.
- Det blir fjernet fra vår nettbutikk i dag, men vi selger ut det vi har. Jeg har tenkt på å gjøre dette det siste året på grunn av lite salg og all motstanden, sier Prøven.
- Selger videre
Tore Berger, Administrerende Direktør i HC Thauglands, sier ti TV 2 Nettavisen at de ikke kommer til å slutte med å selge regnskogmateriale.
- Vi har drøftet det, men kommer til å selge det kunden vil ha så lenge det er lovlig, sier Berger.
Morten Michelsen, styresleder i Gulvnett.no, sier at det har blitt gjort en dårlig vurdering i undersøkelsen siden Gulvnett.no står for bare to prosent av det totale salget av regnskogsprodukter her i landet.
- Vi har sendt et formelt brev til Regnskogfondet og bedt om å treffes for å gjøre en grundig undersøkelse sammen med dem, sier Michelsen.
