Gå til sidens hovedinnhold

Norsk søkemotor for rubrikkannonser

I dag ble det lansert en ny norsk søkemotor som spesialiserer seg på norske rubrikkannonser.

Det er ikke mangel på forsøk på å lansere nye søkemotorer i Norge. Fast har gjort sukess i mange år, men har etter hvert fokusert mindre på nettsøk. Sesam sliter voldsomt i markedet, og Yelo var nærmest en fiasko før den ble lansert.

Spesialisert søkemotor
Men nå kommer det en ny søkemotor som er langt mer spesialisert enn Google, Windows Live og Yahoo.

Rubrikk.no er en søkemotor som rett og slett har som mål å søke i alle rubrikkannonser som ligger på norske nettsteder, slik at du skal slippe å søke både på Finn, Zett og alle de andre stedene.

- Vi søker gjennom alle de norske nettstedene som tilbyr rubrikkannonser, og søker også gjennom en del sider til bedrifter for å finne jobbannonser, forteller markedssjef Adil Osmani til Nettavisen.

Søker på over 250 nettsteder
Totalt sett skal søkemotoren i dag søke gjennom over 350 nettsider, og den skal ha oversikt over 700.000 annonser.

- Søkemotoren vil gi forbrukeren en langt bedre oversikt over hva som finnes på markedet enn hva som har vært mulig tidligere. Dermed blir det lettere å finne de beste prisene og betingelsene for det aktuelle kjøpet. Tidligere har det vært krevende, om ikke umulig, for forbrukeren å skaffe seg full oversikt i rubrikkmarkedet, skriver selskapet i en pressemelding.

Har vurdert det juridiske
Det har tidligere vært selskaper som har forsøkt seg på å lage portaler ut av rubrikktjenester, og Notar fikk for en stund tilbake kjenne at blant annet Finn var svært lite fornøyd med dette, og måtte til slutt gi opp.

Nettavisen får opplyst fra selskapet at de har hatt jurister til å gå gjennom dette, og mener at tjenesten er helt uproblematisk – først og fremst fordi siden bare lenker til nettstedene, fremfor å vise annonsene i sin helhet.

Reklame

Kurs: Dette må du vite om bobler