Gå til sidens hovedinnhold

Norske flyselskaper ble rammet av bestillingsfeil

Både SAS og Norwegian ble rammet av tekniske problemer mandag.

Bookingsystemet Amadeus ble slått ut av en datafeil mandag ettermiddag. Dette førte til store tekniske problemer for flyselskapene SAS og Norwegian, som begge bruker bestillingssystemet Amadeus.

I flere timer mandag ettermiddag og kveld var det ingen kunder som fikk kjøpt flybilletter på nett eller via telefon hos selskaper som benytter seg av bestillingssystemet.

Ved 20.30-tiden bekrefter Amadeus at deres billettsystem er oppe igjen. Dermed er billettsystemet til alle de berørte flyselskapene og reisebyråene oppe og går igjen mandag kveld.

- Det har vært problemer med vårt bestillingssystem siden klokken 15.00 i dag ettermiddag. Og vi har dessverre kommet i en situasjon hvor vi ikke har kunnet tilby billettbestillinger til våre kunder, sier Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS, til Nettavisen.

- Dette har ikke hatt noen innvirkning på den operative flytrafikken, men det er selvfølgelig frustrerende for dem som ikke har fått bestille billetter, sier Johansen.

Norwegian oppfordrer sine kunder til å logge seg inn på nettsidene tirsdag og sjekke om reisebestillingen er gjennomført.

- For vår del er vi mest opptatt av at dette skal løses fordi det er veldig kjedelig for våre kunder, sier informasjonssjef i Norwegian, Åsa Larsson, til Nettavisen.

Reklame

Her får du munnbind levert helt hjem

Kommentarer til denne saken