Gå til sidens hovedinnhold

Norwegian truer med å flagge ut til Irland

Bjørn Kjos vil flagge ut nye Dreamlinere til Irland.

NTB/Nettavisen: Norwegian vil flagge ut til Ryanairs hjemland Irland for å benytte personell med asiatisk lønns- og arbeidsvilkår. Luftfartstilsynet behandler nå saken.

Personellet skal etter planen brukes på flygninger til og fra New York, Florida og Bangkok. Norwegian kan dermed redusere lønnsutgiftene og oppnå bedre lønnsomhet på langdistansesatsingen, skriver Dagens Næringsliv (DN) ifølge NTB.

Vil ha asiatisk crew
Norske lønninger gjør det håpløst å konkurrere mot asiatiske flyselskaper, mener Norwegian-sjef Bjørn Kjos.

Regjeringen hindrer Norwegian fra å bruke asiatisk besetning på norskregistrerte fly. Norwegians løsning blir trolig å registrere det nye Dreamliner-flyet i Irland og ikke i Norge. Norwegian sendte 17. april et brev til Luftfartstilsynet om dette.

– Endelig beslutning er ikke tatt, men Irland er en mulighet som vi også har en dialog med tilsynet om. Årsaken til dette bør jo være godt kjent, vi retter oss selvsagt etter norske myndigheters krav om at fly med utenlandsk besetning skal være utenlandsregistrert, slik den norske utlendingsforskriften er formulert. Norwegian har selv ikke hatt noe ønske om utenlandsregistrering, men dette er den gamle særnorske bestemmelsen som den nåværende regjeringen har valgt å holde på, sier Norwegians kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik.

Kritiske fagforeninger
Fagforeningen Parat liker ikke fremgangsmåten og vil ta kontakt med norske myndigheter, opplyser nestleder Vegard Einan.

– Vi er opptatt av at Norwegian skal ha best mulig vilkår for å vokse globalt, men at det skjer på en måte som ikke undergraver regler som gjelder for alle andre flyselskaper i Skandinavia og Europa, sier han til DN.

- Ryanair-lønninger tydeligvis for dyrt for Norwegian
Overfor Nettavisen NA24 utdyper Einan kritikken.

- Norwegian vil ha asiatere på europeiske flyvninger og til USA. Den eneste måten å få dette til på er å være et europeisk selskap og få dispensasjon fra det landet man er registrert i. I Norwegians tilfelle vil det bli Irland. Det betyr at Norwegian kan operere med asiatiske lønninger på flyvninger innad i Europa og til USA, sier Einan og legger sarkastisk til: - Ryanair-lønninger blir tydeligvis for dyrt for Norwegian.

Einan er spent på hva reaksjonen blir hos Ryanair.

- Kjos går med dette i strupen på Micael O'Leary i eget land, sier Einan som mener Irland må velge - Ryanair-modellen eller Norwegian-modellen.

- Hvor mye sparer Norwegian på dette?

- Jeg tørr ikke tenke på hva asiaterne tjener, men det må være mye mindre enn det Ryanair betaler, som er rundt 150.000 kroner i året. Startlønnen i SAS, Widerøe og Norwegian er på 275.000 kroner for kabinpersonell, sier Einan.

- Bør holde seg for god til dette
Også LO reagerer på Norwegians varsel om utflagging.

- Norwegian bør holde seg for god til å legge seg på modeller som Ryanair opererer med, sier førstesekretær i LO, Trine Lise Sundnes til Nettavisen NA24.

Reklame

Halv pris hos Ferner Jacobsen

Kommentarer til denne saken