I helgen var to av Netcoms sendere, en i Lommedalen og en på Bærumsverk, ute av drift. Dette skjedde kun kort tid etter at en uventet feil satte hele Netcoms dekning på Østlandet ut av drift.

- Det kan være lurt å ha et reseve sim-kort i et konkurrerende nett, sier Elisabeth Sørbøe Aarsæther, informasjonsdirektør i Post- og Teletilsynet til NA24.

Øyvind Vederhus, kommunikasjonsjef i Netcom, sier til NA24 at dette sikkert ikke er dumt, men presiserer at mobilnettene i Norge, på generelt grunnlag, er veldig stabile med en ekstremt liten nedetid.

To forskjellige hendelser
Vederhus sier at det er viktig å skille mellom de to tilfellene.

- På tirsdag oppsto det en uventet feil, i forbindelse med en oppgradering, som ble til en alvorlig sak som rammet større områder. Og i helgen var det feil på to sendere i Vestre Bærum, sier Vederhus

- Netcom har flere tusen sendere og at to av disse er nede er uheldig, men det er ikke uvanlig, sier Vederhus

Bedriftskundene som ble berørt tirsdag er vi i dialog med, sier Vederhus, som vedgår at det er svært uheldig for bedriftskunder som mister all kommunikasjon både internt og eksternt i slike tilfeller.

Spesial behandling
- For store bedriftskunder kan det være lurt å ha en SLA-avtale (Service Level Agreement red. anm.) slik at en ikke må kontakte kundeservice og stå i kø sammen med et større antall private kunder, sier Elisabeth Sørbøe Aarsæther.

Aarsæther sier at det ikke finnes noen konkrete lover og regler rundt hva mobiloperatørene er pliktige til å informere kundene om. Hun sier at det vil være naturlig at enhver aktør i et konkurranseutsatt marked burde legge seg flat og gjøre alt for å bevare ømdømmet og blidgjøre kundemassen.

Les flere saker på NA24