Gå til sidens hovedinnhold

Nytt lys i norske tunneler

Nå skal norske trafikanter se lyset i tunnelen bedre enn før ved hjelp av moderne teknologi.

Statens vegvesen tar i bruk Light Emitting Diodes (LED) for å lyse opp norske tunneler.

Med bruk av LED vil Vegvesenet spare energi og lyskildens levetid tredobles i forhold til andre lyskilder. Det vil også gi bedre og mer behagelig lys for trafikantene.

ENØK
Det er i første omgang tunnelen på Ljabrudiagonalen (Rv. 155) i utkanten av Holmlia ved Oslo som får denne nye belysningen, og senioringeniør Geir O. Nerlien i Statens vegvesen, Region øst ser flere fordeler med LED.

- Tunnellysene måtte skiftes på grunn av aldring, og vi bestemte oss for å prøve LED, som har tre ganger så lang levetid som tradisjonell tunnelbelysning. LED kan dimmes til et minimum om natten, og gir derfor lavere strømforbruk, sier Nerlien.

Bedre sikkerhet
LED gir også et bedre lys. I tunnelen på Ljabrudiagonalen vil man ifølge Vegvesenet på dagtid benytte en høytrykks natriumsbelysning, som gir et godt innkjøringslys.

LED-lys blir også tatt i bruk på en gang- og sykkelvei i Øyer i Gudbrandsdalen.

- I hvert stolpe på sykkelveien er det montert to lysrør som er formet som en trekant, der spissen vender nedover. Dette gir en presis og konsentrert belysning, og fargene er behagelige for de myke trafikantene, forklarer overingeniør Johannes Gråberg i Statens vegvesen, Region øst.

Rent teknisk er lysdioden (LED) et elektrisk komponent som lyser med et inkohorent monokromatisk lys når en fremriktet spenning påføres. Den vanligste typen er fem milimeter i diameter, ifølge Wikipedia.

Les mer om bil og trafikk i Bilmagasinet

Reklame

Her får du munnbind levert helt hjem

Kommentarer til denne saken