Gå til sidens hovedinnhold

- Overvektige bør betale mer for flybilletten

Vil få frem at én kilo ekstra vekt koster 18.000 kroner.

Følgende situasjon er ikke hentet helt ut fra virkeligheten: Et ungt par sjekker inn på en flyplass, hvorav spesielt den ene personen skiller seg ut som en 40-kilos spinkling.

Bagasjen deres viser seg derimot å til sammen veie 10 kilo mer enn de formelle vektrestriksjonene.

Flyselskapet viser frem reglene, og peker på at dette blir 900 kroner i overvekt.

Bak dem står et annet par, der den ene er en merkbart overvekte person på 120 kilo. Paret har holdt seg innenfor vektrestriksjonene, og slipper å betale overvekt.

Forutsatt at deres reisefølge veier omtrent det samme, er det likevel en vektforskjell totalt på de to parene på 70 kilo - men det er faktisk de som tilfører flyet minst vekt som betaler mest.

«Pay-as-you-weigh»

Eksempelet er hentet fra en økonomisk analyse fra Pharat P. Bhatta ved høyskolen i Sogn og Fjordane, som i disse dager blir publisert i Journal of Revenue and Pricing Management .

Tillegget for pris på vekt handler i utgangspunktet om at vekten på et fly, mer eller mindre direkte kan overføres til økte drivstoffkostnader - som er en av de største utgiftene et flyselskap har. Ifølge The Economist, fører en vektøkning på bare én kilo, at et fly bruker drivstoff for hele 3000 dollar (rundt 18.000 kroner) mer i året.

I dag er det slik at de som bidrar med vekt på flyet gjennom bagasje, må betale, mens de som bidrar med ekstra vekt gjennom sin egen kroppsvekt, slipper unna. Dermed er det, argumenterer Bhatta, slik at de tynne og lette passasjerene subsidierer billetten til de overvektige.

Vekten avgjør prisen

Han har derfor sett på muligheten til å differensiere prisen på billettene avhengig av hvor mye man veier, enten gjennom en nøyaktig kilo-for-kilo prising, eller et system som plasserer folk i forskjellige vektkategorier.

Han ser for seg at passasjerer oppgir vekt ved bestilling.

- Deretter kan selskapene utføre stikkprøver av vekta i billettkøen, sier Bhatta til Dagbladet.

I sin omfattende oppgave beskriver Bhatta at hans forslag på ingen måte er ukontroversielt, og at det trolig vil anses som diskriminering av mange, og ikke minst at regelverket i mange land rett og slett vil gjøre det ulovlig å veie passasjerene. Det kan også medføre større utgifter fordi systemet må håndheves.

Han argumenterer likevel at dagens system med lik pris for alle, også er høyst urettferdig, fordi passasjerer ikke betaler for hva de faktisk påfører av kostnader - og at overvektige passasjerer gjør at alle andre må betale mer.

Skaper engasjement

Etter å ha postet forslaget på våre Facebook-sider, er det åpenbart at dette er et tema som fremprovoserer mange følelser. Lesernes reaksjoner er alt fra solid støtte til forslaget, til at dette er diskriminering.

- Er ikke det diskriminering? sier en.

- NEI!, er den klare meldingen fra Helen.

- Skal folk som er syke, mangesyke blir store pga medesiner,NEI, sier

Det ser likevel ut til at flertallet mener Bhata er inne på noe.

- Er litt enig i det selv om jeg er på den "dyre" siden av vektskåla, er jo ikke noe nyhet at det er vekta som drar drivstoff og det er jo private som driver flyselskaper for å tjene penger tross alt, sier Geir.

- Det er ein glimrande idè. Det skulle eigentleg berre mangle. Det har ingenting med diskriminering eller mobbing å gjere, sier Christer.

- Det som er urettferdig her er at jeg på 64 kg. blir krevd overvekt på min koffert som veier 23 kg (3 kg for "mye", mens en som veier 120 kg og har en koffert på 18 kg slipper, skriver Espen.

- Hvorfor er det urettferdig da? Ikke min feil at folk er feit og så skal jeg attpå til betale på regningene deres på flyet nei vettuka. Ja til billigere fly for folk som er sunn og trener og holder vekten, skriver Remy.

- Diskriminering er når jeg må betale like mye som den overvektige ved siden av meg, sier Roar.

Noen mener også at dette er greit - så lenge det medfører seg noen fordeler.

- Om jeg betaler mer for å sitte på flyet skal jeg da faen meg ha større sete! Helt greit med differensiert sete pris så lenge setene reflekterer den økte prisen, sier Anders.

- Da må jaggu setebredden justeres også, mener Søvli.

- Synes man skal betale ekstra først når man må oppta fler seter, mener Heidi.

Christian ser på sin side for seg at dette kan bli mange tragiske historier.

- Regner med at man da må oppgi vektklasse ved billettbestilling. Så plasserer de en badevekt for kontrollvekt ved gaten. "Beklager frue, du har nok gått opp i neste vektklasse under ferien her på Gran Canaria", det blir 3000,- ekstra. Glad jeg ikke jobber i gate/kundeservice om den modellen blir innført, sier han.

Malin påpeker at systemet ikke på noen måte bare går ut over tykke mennesker.

- Stilig hvis dette blir innført og det er en veldig trent mann på 2 meter. Ikke uvanlig at de veier godt over 100 kg..."Beklager, du har for mye muskler. 1000 kr ekstra på deg."

Reklame

Pørni slår alle rekorder - her ser du serien gratis

Kommentarer til denne saken