Ting er ikke helt som de bør være innen internasjonal sykkelsport om dagen.
Storstilt maktkamp
Den siste uken har maktkampen mellom «de to store» innen sykkelsporten - International Cycling Union (UCI) og Amaury Sport Organisation (ASO) - toppet seg.
UCI - som er arkitekt bak den omstridte ProTouren - gav denne uken rittarrangøren ASO - som blant annet står bak Tour de France og Paris-Nice - er realt spark bak.
Det internasjonale sykkelforbundet sendte et brev til alle de 20 profflagene på ProTouren, hvor de forbys å delta i Paris-Nice.
Det tradisjonsrike rittet droppes enkelt og greit fra ProTour-kalenderen, og mister dermed sin internasjonale status.
Konflikten stammer først og fremst fra en uoverenstemmelse i forbindelse med at ASO avslo rittsøknaden til det svenske profflaget Unibet.com - et av ProTours elitelag - i januar.
Det fikk UCI til å se rødt, og nå kom altså «hevnen».
Det er riktignok helt på det rene at maktinteressene, og ønsket om å «styre» sykkelsporten er sterke på begge sider.
Det kan forklare noe av krangelen. For dette er en ren maktkamp.
Profflagene vil stille
Fredag kom første motsvar i saken - fra profflagene selv.
Flere lag - deriblant Rabobank, Gerolsteiner, T-Mobile, Cofidis, Bouygues Telecom og Francaise des Jeux - sier at de vil gå i mot UCIs anmodning og stille til start utenfor Paris 11.mars.
- Rytterne kan ikke brukes som gisler i en politisk maktkamp. Derfor stiller vi i Paris-Nice, sier Cofidis-manager Eric Boyer.
Paris-Nice er et viktig ritt for mange av profflagene, siden det markerer starten på sykkelsesongen i Europa og brukes som oppvarming til klassikere som Milan-San Remo og Flanderen Rundt.
Prekær situasjon for lagene
Uansett hva som skjer videre i saken, så er dette en meget prekær situasjon for internasjonal sykkelsport.
Ingen lag ignorerer UCI ustraffet, men ingen lag ønsker heller å komme i konflikt med verdens mektigste rittarrangør.
Og hvorvidt UCI kan finne på å stikke ytterligere kjepper i hjulene for ASO - for eksempel med tanke på Tour de France - vet ingen.
Ifølge cyclingnews skal partene møtes ved forhandlingsbordet i helgen, for å prøve å løse situasjonen.
