NETTAVISEN MENER: Rema 1000-butikker selger nå smågodt for 2,90 kroner per hekto. Det medvirker til sykelig overvekt blant barn og tyder på at kjedene gir blaffen i sitt samfunnsansvar.

Fedmeprofessor Jøran Hjelmesæth reagerer på priskrigen: - Det synes jeg er horribelt, sier han til VG.

Side3s helseblogger Cornelis Elander er knallhard: Forkastelig av matvarebransjen!

- Om vi ser på alle aldre under ett, ser det nå ut som et usunt kosthold utgjør en større risiko for folkehelsen enn røyk, sier lederen for Folkehelseinstituttets nyopprettede senter for sykdomsbyrde, professor Stein Emil Vollset ved Universitetet i Bergen.

Nesten halvparten av alle dødsfall under 70 år skyldes usunt kosthold, tobakk, lav fysisk aktivitet og rusmiddelbruk.

Les saken: Riskofaktorer for død før fylte 70 år

Ikke bare lavpriskjedene, men også kiosker og bensinstasjoner medvirker til dette problemet. Stadig større mengler sukker sniker seg inn overalt. Hveteboller er byttet ut med boller som inneholder sjokoladebiter. Smågodt prisdumpes og settes i store stativer rett ved kassen.

Eksemplene er mange, men de har det til felles at butikkene driver butikk - og lar være å ta samfunnsansvar. Og slik kommer det til å være helt til forbrukerne velger sunnere mat og de kjedene som satser på billige og gode grønnsaker og frukt.

De fleste lavpriskjedene har kastet seg inn i priskrigen på smågodt. - Den lave prisen på smågodt er et resulat av den sterke priskonkurransen mot påsken. Vi kan ikke erindre at prisen på smågodt har vært så lav før, sier kommunikasjonssjef Mette Fossum Beyer i Rema 1000 til VG.

Paradokset er at kjedene bruker millioner av kroner på sitt omdømme, samtidig som de kappes i å sette ned prisen på ett av de farligste produktene for folkehelsen.

Det gir samtidig politikerne et godt argument for å øke avgiften på sukker. Den er nå på 7,66 kroner per kilogram sukker, og avgiften innbringer godt over 200 millioner kroner i året til statskassen. Prisdumpingen nå tyder på at sukkeravgiften kan og bør settes opp vesentlig mer.

Nettavisen mener at en ansvarlig dagligvarebransje må ta samfunnsansvar og dempe markedsføringen av helsefarlige produkter. Priskrig på smågodt bør være ødeleggende for omdømmet.

GUNNAR STAVRUM

Hva mener du? Er det rimelig å kreve at Rema 1000 og de andre kjedene tar samfunnsansvar, eller må de drive butikk uten å ta slike hensyn?