Gå til sidens hovedinnhold

Ruter skrur opp billettprisen kraftig

Prisøkningen er tre ganger så stor som prisveksten i Norge.

Kollektivselskapet Ruter i Oslo melder at de fra 1. februar vil foreta en justering av prisene på kollektivreiser i hovedstaden.

Hovedtrenden er at prisene justeres opp, samtidig som en populær billettype forsvinner i sin helhet.

Dette skjer samtidig som det politisk jobbes det nå aktivt for at flere i hovedstadsområdet skal gå over fra å bruke bilen til å ta kollektive løsninger.

Opp til 11 prosent dyrere

Den største endringen blir det for de som reiser med kollektivtransport av og til.

Da det nye elektroniske billettsystemet ble innført, fikk de som ikke brukte kollektivtrafikken hver dag fordel med introduksjonen av en «smartbillett», som er en forhåndsbetalt billettype der du fyller opp kontoen din med penger, som så brukes hver gang du reiser.

Ved denne forhåndsbetalingen oppnådde man en lavere pris enn hvis en kjøpte enkeltbilletter ved hver reise. Denne billettypen erstattet det såkalte Flexikortet, en papirbillett som inkluderte åtte reiser.

Fra 1. februar fjerner Ruter rabatten ved å bruke Smartbillett, og prisen skrus opp til vanlig forhåndsbetalt enkeltbillett. Prisøkningen blir på 11 prosent, fra 27 til 30 kroner.

Gunnar Stavrum kommenterer: Nok et eksempel på at politikerne gjør vedtak som virker mot sin hensikt

Samtidig forsvinner de såkalte kupongkortene, som over 100.000 reisende i dag bruker. De blir anbefalt å gå over til nettopp Smartbillett.

- Vi er opptatt av at kollektivbruk skal være enkelt, og som en del av dette må billettilbudet være oversiktlig. Vi forenkler derfor billettalternativene våre, og tilbyr nå én type enkeltbillett, sier administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jenssen.

Tre ganger med enn inflasjonen

Prisen på en vanlig enkeltbillett holdes uendret på dagens 30 kroner, mens et månedskort økes med 10 kroner, fra 620 til 630 kroner.

Ifølge Ruter vil det lønne seg å kjøpe månedskort om en reiser med enn seks ganger i uka.

Ruter melder at den gjennomsnittlige prisøkningen er «moderat» på 3,3 prosent, mens SSB melder at prisstigningen (KPI) i Norge de siste 12 månedene har vært på 1,1 prosent. Dermed er prisøkningen til Ruter tre ganger så høy som prisutviklingen generelt.

Ruter mener at sammenligningen mot den offisielle prisstigningen blir feil:

- Vi føler at sammenligning med KPI blir litt feil, fordi KPI inkluderer billige importvarer med billig arbeidskraft. Vi mener det er riktigere å sammenligne mot kommunal tjeneteyting i Statsbudsjettet, som vi ligger innenfor. De kostnadene vi har er jo lønninger som har gått opp, vedlikehold og lignende, sier pressetalsperson Sofie Bruun til Nettavisen.

Fjerningen av kupongkortet er ifølge Ruter et klar strategisk valg, der en ønsker å fase ut papirbilletter og kun utvikle det elektroniske billettsystemet. Dette systemet har nylig blant annet blitt utvidet med en mobilapplikasjon der du kan kjøpe enkeltbilletter rett på mobilen ved ett tastetrykk.

Kommentarer til denne saken