Saabs vei til graven var en heller lang og seigpint prosess, som de fleste tidlig forsto at kom til å ende med Saabs undergang.
Etter GMs oppkjøp av Saab ble selskapet mer eller mindre kjørt i grøfta. Det var for mye å håpe på at en liten nederlandsk nisjebilprodusent skulle klare å snu den nedadgående spiralen, da de tok over Saab fra et skadeskutt GM under finanskrisen.
I flere desperate forsøk ble Saab til slutt forsøkt solgt til både Kina og Russland, men GM satt ned foten. Flere av Saabs biler var stappfulle av GM-teknologi, og GM måtte derfor godkjenne ethvert videresalg av Saab. Flere kompromissforslag ble også avslått, og til slutt ga den kinesiske bilfabrikanten Zhejiang Yongman Lotus Automobile opp å kjøpe den ærverdige bilprodusenten.
Går til supersøksmål
Men om du skulle tro det var slutten på visa, og at Saab nå tilhører historiebøkene, tar du feil. Spyker er mildt sagt misfornøyd med at GM torpederte ethvert forsøk på å redde Saab, og mener GM med vilje kjørte Saab i grøfta - i strid med avtalen selskapene hadde - slik at GM skulle slippe større konkurranse i det kinesiske bilmarkedet.
Spyker har derfor levert inn et søksmål for retten i Michigan.
- Søksmålet opprettes for å få erstatning for GMs ulovlige handlinger for å unngå konkurranse med Saab i det kinesiske markedet. GMs handlinger hadde den direkte og forsettlige hensikt om å presse Saab til konkurs, skriver Spyker i en pressemelding.
Krever giganterstatning
I søksmålet krever Spyker at det skal opprettes en jurybasert rettssak der de krever 3.000.000.000 dollar i erstatning - ganske nøyaktig 18 milliarder kroner - i tillegg til saksomkostninger og andre spesialerstatninger.
- Helt siden vi ble tvunget til å melde konkurs i desember i fjor, har vi jobbet hardt med forberedelsene til søksmålet som skal kompensere Saab og Spyker for de omfattende skadene vi har fått som følge av GMs ulovlige handlinger, sier Spyker-sjef Victor R. Muller i en pressemelding.
Hele søksmålet kan du lese her. (PDF)