Fords samlede bilsalg i USA falt i september 19 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Bak disse tallene skjuler det seg en interessant endring.
Normale personbiler økte faktisk salget med 3 prosent. Det som primært trakk ned, var salget i det segmentet som virkelig kjennetegner det amerikanske bilmarkedet: Forvokste, terrenggående stasjonsvogner, såkalt SUV-er, eller Sport Utility Vehicle.
60 prosent ned
Salget av Fords SUV-slagere Expedition og Explorer har falt med 60 prosent fra i fjor.
Dette er biler som i USA dominerer det markedssegmentet som i Norge dekkes av normale stasjonsvogner.
Så lenge bensinen i USA kostet 3 kroner literen, gjorde det ikke så mye at disse SUV-ene bruker nesten dobbelt så mye bensin som en normal familiebil. Nå ligger bensinprisen i USA rundt 5 kroner literen. Det er selvsagt fortsatt billig i forhold til i Norge, men når bilen altså bruker dobbelt så mye, og avstandene i mange amerikanske byer er store – så virker det ikke lenger like fristende å kjøre til jobben i sitt private hangarskip.
- Tradisjonelle SUV-er vil fortsette å møte motvind de neste månedene, medgir Fords salgsdirektør for USA, Steve Lyons, i en pressemelding mandag.
I tillegg til bensinprisene, har trolig også en nedjustering av rabattnivået i USA samt usikkerhet skapt av orkanene Katrine og Rita dempet salget i september.
Ned for pickup
Også i pickup-segmentet merkes bensinprisene. Fords pickup-serie har vært USAs mest solgte. I deler av USA kjøper mange slike for privat bruk, men også her trekker bensinforbruket ned, og pickupene i Fords F-serie viste en salgssvikt på nesten 30 prosent i september.
Det er i stor grad SUV- og pickup-segmentene som har berget amerikanske bilprodusenter, som i liten grad klarer å konkurrere med japanske og europeiske leverandører i det normale personbilsegmentet.
Politisk sak
Miljøforkjempere vil neppe gråte over salgsutviklingen for de amerikanske bensinslukerne, som bidrar til at USA bruker rundt 40 prosent av verdens bensin.
Også i bredere politiske miljøer i USA, er bekymringen over den økende avhengigheten av utenlandsk olje, blitt en het potet. Men uansett er det få i USA som tør foreslå bensinavgifter, slik man er vant med fra Norge og andre europeiske land.
