Gå til sidens hovedinnhold

Sandberg: - Dette er uforsvarlig

Frps Per Sandberg tror at hans sønn vil være skuffet over veistandarden om 30 år - dersom transportplanen blir vedtatt.

REGJERINGSKVARTALET (Nettavisen): - Dette er meget dramatisk og uforsvarlig, sier Per Sandberg til Nettavisen.

Sandberg, som er leder for transportkomiteen på Stortinget, var selv til stede i regjeringskvartalet da forslaget til Nasjonal Transportplan for de neste ti årene ble lagt fram torsdag formiddag.

- Sønnen min blir skuffet
I forslaget foreslås det blant annet at vedlikeholdet og driften av veinettet styrkes med tretti prosent - på grunn av manglende vedlikehold. Trafikksikkerhetstiltak prioriteres også.

Dermed blir det mindre penger igjen til store utbyggingsprosjekter, og flere tidligere foreslåtte utbygginger blir lagt på is.

Selv om Sandberg misliker prioriteringen, er han ikke overrasket.

- Det var som forventet, sier Frp-politikeren, før han skyter inn:

- Min sønn på 1,5 år vil bli like skuffet om 30 år med dette investeringstempoet, sier Sandberg.

Han tror det vil bli få endringer på forslaget til Nasjonal Transportplan, siden det er regjeringen selv som har lagt føringer for faginstansene som står bak rapporten.

- Bra veier om 60 år
Sandberg mener man burde fulgt flere av rådene fra rapporten om stamveiene våre som ble lagt fram i 2006.

- Man burde tatt fagpersonene på alvor i det de la fram i stamveirapporten. De fortalte hvor ille det var. Regjeringen burde lagt det til grunn når de la føringer til etatene nå, sier Sandberg til Nettavisen.

(Saken fortsetter under bildet)

Han mener man kunne kommet opp på en akseptabel veistandard dersom man hadde fulgt rådene fra den gamle rapporten, men samtidig økt bevilgningen enda mer på grunn av økte kostnader.

Sandberg tror vi da kunne ha fått en forsvarlig infrastruktur innen 2020-2030.

- Med dette forslaget vil det ta 60 år. Det er mange liv som går tapt da, og dårlig for miljøet, sier Sandberg.

-Blir en del forandringer
Samferdselsminister Liv Signe Navarsete, som fikk overlevert forslaget til Nasjonal Transportplan, var langt mer fornøyd enn Sandberg.

- Jeg er fornøyd med faginstansenes arbeid ut fra de målsettingene som er satt, sier samferdselsminister Liv Signe Navarsete til Nettavisen etter å ha mottatt rapporten torsdag.

- Men hvordan det blir når dette blir lagt fram i Stortinget til jul, gjenstår å se. Nå skal dette gjennom en stor politisk prosess. Jeg tror det blir en del forandringer, men hvordan rammene og fordelingene blir til slutt blir er for tidlig og si, sier Navarsete.

- Tror det blir reaksjoner
Navarsete tror det vil komme en del reaksjoner på at vedlikehold på jernbane- og veinettet blir prioritert fremfor en del nyinvesteringer.

- Det kommer helt sikkert sterke reaksjoner på det. Jeg tror det er viktig å vente og se til hvordan dette blir til slutt. Det viktige nå er å få en diskusjon på behovet. Jeg håper jo på en stor offentlig debatt om dette, sier Navarsete.

- Investeringene for veinettet er langt fra store nok til å kunne heve veinivået opp på et akseptabelt nivå innenfor planperioden. Det kan ta 30 år før nivået på stamveiene kanskje blir bra bok. Hva synes du om det?

- Det blir litt som å skyte på et bevegelig mål. Det viktige er at vi setter våre etater i stand til å gjøre investeringer så vi slipper etterslep. Det er et etterslep fra tidligere vi nå må rydde opp i, sier Navarsete.

Totalt viser utredninger at det er behov for 230 milliarder kroner for å få en god standard på stamveinettet.

Reklame

Her får du munnbind levert helt hjem

Kommentarer til denne saken