Gå til sidens hovedinnhold

- SAS må kompensere kundene

- SAS må regne med å kompensere de som ble rammet av kanselleringene sist uke, sier reisebransjedirektør Rolf Forsdahl.

Forsdahl jobber i Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon. Han mener kundene som ble rammet av kanselleringene sist uke, har krav på refusjon.

- EU-reglene som trådte i kraft 17. februar gir rett til økonomisk kompensasjon, i tillegg til refusjon av billetten, når kanselleringen ikke skyldes omstendigheter utenfor selskapets kontroll, sier han.

- Her har SAS Braathens bevisst valgt å kansellere, og selv om man mente dette var riktig, kan selskapet ikke fri seg fra EU-reglene, mener reisebransjedirektøren som også er jurist med blant annet luftfartsrett som spesialområde.

Forsdahl er også meget betenkt over at en slik kanselleringspraksis kan innvirke på kundenes plikt til å forholde seg til den inngåtte reiseavtalen helt fram til streiken er et faktum.

Reklame

Pørni slår alle rekorder - her ser du serien gratis

Kommentarer til denne saken