Gå til sidens hovedinnhold

Selger i bøtter og spann

Tre biler skiller seg virkelig ut om dagen.

Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) har nå sluppet registreringsstatistikken for mars, og ikke overraskende preges tallene av at påsken har vært i mars i år, for nedgangen i bilslaget var på betydelige 17,7 prosent i forhold til mars i fjor. Tallet er likevel vesentlig høyere enn snittet for de siste ti årene, så helt katastrofe er det ikke.

Og mars var en måned som det var spesielt tre biler som dominerte: Nye Golf var igjen bestselger med 555 registrerte modeller, Mazda fortsetter storregistreringen av folke-SUV-en CX-5 med 489 biler og Toyota har virkelig fått sving på salget av den nye Auris med 400 registreringer.

Etter disse tre bilene i registreringstoppen må vi ned på under 300 registreringer på 4.-plassen, for elbilen Nissan Leaf.

Ja, du leste riktig: En elbil var i mars Norges 4. mest solgte bil, og bilen ligger på 6. plass så langt i år!

Det som kanskje er minst like oppsiktsvekkende er at de klassiske storselgerne av stasjonsvogner ikke lenger ligger helt i toppen av salgslistene. Avensis, Passat, V70 og dets like pleier å ha et godt fotfeste helt i toppen av salgslistene, men vi må nå ned helt il 8. plass for å finne den første av disse. Det er åpenbart at mange heller ser litt opp i høyden, for SUV-salget går veldig godt, spesielt preget av storselgerne CX-5, Mitsubishi Outlander, VW Tiguan og Nissan Qashqai.

Det ser også ut til at premiummerkene sliter litt mer så langt i år sett i forhold til fjoråret. Av de 10 mest solgte bilene i mars, er det bare én som vi kan plassere i premiumsegmentet, nemlig den kompakte Volvo V40. Ser vi på topp 20, er det bare V70, V60, A4 og A-klasse som kommer i tillegg.

Dette gjenspeiler seg også om vi ser på merkenes markedsandeler. Om vi ser bort ifra Volvo, som gjør det skarpt om dagen, faller salget både for BMW og Audi. Ser vi på posisjonen i forhold til mars i fjor, faller begge disse merkene to plasseringer på topplistene. Noe må likevel tilskrives Mazdas nærmest mirakuløse retur i toppsjiktet, som på et år har tredoblet antall registreringer av nye biler.

Ellers avslører tallene fra OFV at andelen biler med enten ren eldrift eller hybriddrift nå nærmer seg 10 prosent. Elbilandelen er nå på 3,2 prosent, mens hybridandelen - godt hjulpet av Auris Hybrid - nå er oppe i 6,2 prosent.

I dette følger det også at gjennomsnittlig CO2-utslipp på nye biler fortsetter å gå nedover. Snittallet i mars ble 128 gram CO2 per kilometer, noe som er 3 gram lavere enn for ett år siden.

Reklame

Pørni slår alle rekorder - her ser du serien gratis

Kommentarer til denne saken