Mandag ble det kjent at Senterpartiet bytter logo og design.

- Jeg er glad for å presentere en ny kløver som er friskere i formen og mer lik de kløverne vi finner i naturen enn hva Senterpartiet har hatt hittil, sa kommunikasjonssjef Torvild Sveen.

Det ble opplyst at den nye logoen var blitt utformet av Sps produksjonsleder, Ragne Borge Lysaker.

Les også: Gjetter du hvilket parti dette er?

- Kan brukes og endres
Men tirsdag morgen fikk Nettavisen tips om at et helt identisk bilde, av firkløveren som pryder Sps nye logo, er å finne på internett.

Partiet innrømmer i dag at dette stemmer.

- Det er riktig at det er et bilde som ligger på flere bildebaser. Så det er riktig at det er det som danner utgangspunkt for den bearbeidelsen vi har gjort, sier Sveen til Nettavisen.

- Hvordan kom dere over bildet?

- Vi fikk et tips i 2007 om at det var et slikt bilde som lå ute, og det var jo opphavsrettfritt slik vi fikk oss fortalt. Jeg har sjekket det i dag også, og ser på de ulike stedene det ligger at det kan benyttes, brukes og endres, sier kommunikasjonssjefen.

Her er et bilde slik det ligger ute på Photobucket.

Frykter ingen regning
Ifølge Sveen har partiet ikke vært i kontakt med fotografen som har tatt bildet, fordi det ikke står hvem som er opphavsmannen.

- Vi har ikke vært i kontakt med noen fotograf. I prosessen har vi også prøvd å se på de stedene som har brukt den vanlige bildeutgaven som ligger på nett, og der ser vi ikke noe om opphav eller rettigheter til bildet. Så hvem fotografen er, det vet vi ikke, sier han.

- Så dere er ikke bekymret for at dere vil få et stort pengekrav?

- Det følger jo rett og slett av fildeling, når det ligger ute til fri benyttelse på flere bildebaser så er det jo slik at det kan brukes fritt, så jeg er ikke bekymret for det, sier Sveen.

- Jeg har per nå ikke sett at det er noen opphavsrettslige begrensninger i forhold til bruk av bildet, sier han, og legger til at han tviler på at bildet hadde ligget på fildelingsnettstedene om det hadde vært begrensninger på bruken.

- Ønsket freshere utgave
- Hva var det som gjorde at dere falt for akkurat dette bildet?

- Vi ønsket å ha en mer naturtro utgave av logoen, og ønsket en freshere utgave, og det har vi fått, sier Sveen.

Han sier at de er veldig fornøyd med sin nye logo.

- Ja, vi er fornøyd. Jeg ser også på diverse avstemninger på nett at det er mange som synes den er fin, så det får vi ta som et godt tegn, sier Sveen til Nettavisen.

- Hvor mye vil dette koste partiet?

- Det blir jo slik at valgmateriell bestilles med ny logo. Men klart at i en overgangsfase som vi har fram mot valget i 2013, så kan nok folk de den gamle logoen. Vi er opptatt av ansvarlig ressursbruk så vi vil gjerne bruke det gamle materiellet først, for så å fase det nye inn, sier han.