Gå til sidens hovedinnhold

Skipet klart til berging

Bourbon Dolphin er nå klar for slep. Ankerkjettingen er kuttet.

Skipet er nå frigjort fra ankerkjettingen og er klar til og slepes inn til en vik på Shetland. Bourbon Offshore Norway regner med at skipet kan være inne til land i midten av neste uke.

- Skipet er nå frigjort fra ankerkjettingen og klargjøres nå for slep, sier Trond Myklebust ifølge TV 2 Nyhetene.

Slepes i ettermiddag
Det er allerede en bergingsbåt på stedet og en til er på vei.

Det er det hollandske bergingsfirmaet Smit som skal stå for slepet, og talskvinne Claudia van Andel bekrefter utviklingen i bergingsaksjonen.

- Ja, ankerkjettingen er kuttet, bekrefter hun overfor Nettavisen.

Hun sier havaristen ble frakoblet fra oljeriggen i løpet av natten, men at det fortsatt er tilkoblet på et punkt.

- Det er for å holde havariet i posisjon mens forberedelser gjøres. Planen er nå å slepe havaristen inn mot smulere farvann. Dette vil skje i ettermiddag, men det må gjøres svært sakte de 20-30 kilometerne mot fastlandet på Shetland, opplyser van Andel.

Vil få inn dykkere
Hun forteller at skipet vil bli slept av et fartøy fra oljeriggen. Skipet vil bli slept av Olympic Hercules

- Det er en taubåt fra oljeriggen Transocean Marine. Dette har blitt bestemt av operative årsaker, da havforholdene ikke er gunstige for mer aktivitet på stedet, forklarer talskvinnen for det anerkjente hollandske firmaet.

Smit-gruppen har helt siden fredag hatt representanter på ulykkesstedet og har jobbet med å forberede bergingsaksjonen.

Man håper å få sendt inn dykkere der for å søke etter omkomne i skipet etter at skipet har blitt slept til smulere farvann.

Ankerkjettingen kan være årsaken
Det skal ha vært nettopp ankerkjettingen som forårsaket at det moderne skipet Bourbon Dolphin gikk rundt mens det ble utført arbeid på oljeriggen Transocean Marine.

Ankerhåndteringsfartøy som «Bourbon Dolphin» er konstruert for å ta inn ankeret akterut, ikke fra siden.

Kjettingen skal ha kommet over på siden av båten og vind og strøm skal ha trukket båten rundt. Dette skal skjedd på få minutter.

- Det skjedde fort når det først skjedde. Jeg sto på a-dekk og følgte med. Jeg er fascinert over naturkreftene og kreftene i en slik båt. Båten begynte å krenge mot babord. Først en gang. Det var bare fascinerende, så en gang til. Det er vanskelig å si hvor mye, men det var mye mer enn normalt. Og så kom det tilbake enda mer, sier 36-åringen Egil Atle Hafsås fra Stad i Sogn og Fjordane. Han overlevde forliset.

Reklame

Kurs: Dette må du vite om vin og bobler til 17. mai