Gå til sidens hovedinnhold

Slik blir Norges lengste hengebro

Hordaland får sitt svar på San Franciscos Golden Gate Bridge om fem år. Se bildene her.

1,8 milliarder kroner er foreløpig prislappen når Statens vegvesen i mars går i gang med å bygge Norges lengste hengebro. Den vil inngå i riksveiene 7 og 13 og skal binde sammen Ulvik og Ullensvang i Hordaland. Når broa om fem år står ferdig, skal den erstatte fergesambandet Bruravik og Brimnes.

Politikerne på Stortinget, som vedtok den gigantiske brosatsingen 28. februar i fjor, holder imidlertid en beskyttende hånd over fergesambandet Kinsarvik-Utne-Kvanndal. Det skal opprettholdes - selv med den nye broa.

Torsdag presenterte Statens vegvesen planene for Hardangerbroa på en pressekonferanse i Bergen.

- Hovedutfordringen har vært å finne balansen mellom å få broa til å gli så godt som mulig inn i landskapet samtidig som den skal ha sin egen signatur. Jeg mener vi har lykkes med det. Broa tar hensyn til den brå overgangen mellom tunnel og bro blant annet med åpne og tilpassa tunnelportaler, uttaler arkitekt Pål Jørgensen i Forum Arkitekter ifølge en pressemelding fra Statens vegvesen.

Det er Jørgensen som har tegnet det som blir Norges lengste hengebro med et spenn på 1.310 meter og en totallengde på 1.380 meter. Til sammenligning har Golden Gate Bridge i San Francisco, som var verdens største hengebro i 1937, et brospenn på 1.280 meter. Brotårnene på Hardangerbroa vil rage 200 meter til værs.

Allerede i mars starter anleggsarbeidet.

- Broa blir den lengste hengebroa i landet. Den vil tjene både lokalsamfunn, regionen og landsdelen. Den krysser en av våre viktigste fjorder og et landskap der naturopplevelse har vært og vil være bakgrunn for å besøke regionen. I tillegg til å lette hverdagen for de fastboende og for handel og næring, er jeg ikke i tvil om at broa vil lokke flere tilreisende til Hardanger, sier regionveisjef Ole Chr. Torp i Statens vegvesen.

FAKTA OM HARDANGERBROA

Tofelts hengebro med et hovedspenn på 1.310 meter

Beregnet kostnad: 1,8 milliarder kroner

Erstatter fergesambandet Bruravik og Brimnes

Finansiering: Bompenger, fylkeskommunale og statlige tilskudd

Kilde: Statens vegvesen og Bergens Tidende

Reklame

Kun i dag: 30 prosent på alt hos Christiania Glasmagsin