Gå til sidens hovedinnhold

Sovner bak rattet

Over halvparten av lastebilsjåførene her i landet har sovnet bak rattet. Mandag aksjonerte Norge og 64 andre land mot nettopp trøtte sjåfører.

Trøtte sjåfører er livsfarlige, spesielt sjåfører som kjører tunge vogntog. De vet at de ikke må sovne bak rattet, men likevel skjer det.

Over halvparten av lastebilsjåførene sier de har duppet av på veien. De har sovnet bak rattet på femti tonn i fart, viser tall fra Transportøkonomisk institutt.

- Skal ikke skje

Svein K. Ellefsen har hatt lastebilen som arbeidsplass i mange år. Som gammel veteran på vegen har han sett det meste. Også ulykker forårsaket av trøtte sjåfører.

- Det synes jeg er forferdelig. Det er slikt som ikke skal skje, sier den erfarne sjåføren til TV 2.

Aksjon

Trøtte sjåfører fører til rundt 20 prosent av ulykkene der vogntog er involvert.

Mandag har transportarbeidarforbund i 65 land aksjonert for å sette fokus på farene ved for lite søvn. Et problem som blir stadig større.

- Konkurransen er beinhard. De useriøse selskapene vinner til fortrengsel for de som driver seriøst, prisene skal ned på transportene, og da blir forholdene verre automatisk som følge av det, sier Bjørn Tore Aarsvold i Norsk Transportarbeiderforbund til TV 2.

Etter 20 år har Ellefsen bare ett godt råd å gi til andre som lever bak rattet:

- Jeg har alltid hatt den regelen at nå jeg merker at jeg begynner å få den virkelig ukonsentrerte kjøringen, så er det inn på første parkering og ta den tiden som skal til.

Reklame

NÅ: Knalltilbud på de superpopulære sekkestolene