Gå til sidens hovedinnhold

Stordalens båt = 80 biler

Petter Stordalens båt bruker like mye diesel som 80 biler pr. time. - Dette er en agurksak og ikke urgent nok til at jeg avbryter ferien min for å kommentere det, sier Stordalen.

iOslo.no Miljøforkjemper Petter Stordalen har engasjert seg i miljøspørsmål på en rekke arenaer. Vi har sett ham klatre på gjerdene ved Sellafield-anlegget, han er investor i Think og han har solgt flere av bilene sine for å bli mer miljøvennlig.

Men han glemte en ting; båtene sine.

Utenfor det vakre herregårdslignende huset på Bygdøy, kan Stordalen skue ut over Oslofjorden. Nede ved hans egen brygge ligger en eksklusiv Rivarama. Den lysegrå italieneren på 44 fot er det Petter Stordalen bruker når han skal på fjorden i Oslo.

Kjendiser i fleng
De klassiske, rene linjene er godt kjent for alle båtinteresserte. Dette er båtkunst på øverste hylle.

Det som ikke er så kjent er at båten, med sine 2x800 hk dieselmotorer, brenner 320 liter drivstoff i timen på full fart. Da gjør den tett på 42 knop.

(Saken fortsetter under bildet)

Det koster ufattelig 4000 kroner i timen og det er omtrent like mye utslipp som 80 biler som kjører i 80 km/t bruker.

Andre berømte tidligere eiere av Riva båter er Brigitte Bardot, Dino De Laurentiis, Richard Burton, Sean Connery, Peter Sellers, Prins Rainier of Monaco, sjahen i Persia, og kong Hussein av Jordan. Og nå i det siste har ordretelefonen ringt i ett, i følge firmaets nettsider etter at det ble kjent at Robbie Williams kjøpte den største utgaven på 115 fot.

- Hvordan kan en mann med ditt miljøengasjement kjøre rundt i noe slikt?

- Hvis du vil snakke om mitt miljøengasjement kan du sende meg en mail etter 11. august, da er jeg tilbake fra ferie. Dette er en agurksak og ikke urgent nok til at jeg avbryter ferien min for å kommentere det, sier den ellers så snakkesalige Stordalen.

Miljøprofil
Stordalen har ved flere anledninger profilert seg selv og hotellkjeden sin gjennom et tilsynelatende brennende miljøengasjement. Så sent som i fjor høst sa han at han satser på nullutslipp privat.

Men på sjøen går det fremdeles unna.

16.000 kroner koster det å fylle tanken på båten. Mange mener det burde ha kostet 5000 kroner til, men Stordalens båt er fritatt for dieselavgiften på 3,45 kroner per liter.

16.000 kroner i diesel (en full tank) er det to gjennomsnittssjåfører, som kjører 15.000 km i året, bruker på bilene sine til sammen. Men disse må da betale 5000 kroner mer enn Stordalen på grunn av den nevnte dieselavgiften.

For to år siden foreslo den rød-grønne regjeringen å fjerne dette fritaket, men stemte mot sitt eget forslag i Stortinget.

- Vi stiller oss uforstående til hvorfor disse båtene skal slippe å betale drivstoffavgift, sa Arild Hermstad i Fremtiden i våre hender til iOslo.no i forrige uke og krevde at politikerne tok tak i dette med det aller første.

Ikke størst
Stordalens båt er på langt nær den største av lystyachtene i Norge. Idar Vollvik hadde i sin tid en med dobbelt så stor motorkraft og dermed dobbelt så stort utslipp. En ting er det enorme CO2-utslippet, i tillegg slipper dieselmotoren ut partikler og NOx.

Vi gjør oppmerksom på at vi har gått ut ifra at båten er utstyrt med det som oppgis av motorkraft fra fabrikken i våre regnestykker, nemlig 2 Man dieselmotorer på 800 hk hver. Petter Stordalen ville ikke diskutere detaljer rundt båtene sine med i Oslo.no.

Les flere nyheter på iOslo.no

Reklame

NÅ: Enormt salg på alt du trenger til løping

Kommentarer til denne saken