Gå til sidens hovedinnhold

Strør veiene med sukker

I Sverige har sukkerblandet salt gitt gode resultater på veiene. I Norge er forsøket lagt på is.

Forsøk med å blande veisalt med like mengder sukker har vist at bilene ruster mindre, skriver Nya Wermlands-tidningen (NWT) ifølge svenske Expressen.

Blandingen reduserer også tilførselen av tungmetaller i naturen.

Gode resultater
Prosjektleder Göran Gabrielsson sier til NWT at blandingen, som allerede er testet i tre vintre, har vist seg å være god på flere måter.

- I tillegg til redusert rustangrep på bilene og mindre utslipp av tungmetaller holder også blandingen lenger, og veien tørker raskere enn med vanlig salt. Dermed behøver vi ikke kjøre ut like mange ganger, sier Gabrielsson.

En ulempe med blandingen er at sukker er rundt seks ganger dyrere enn salt, fordi EU har nektet det svenske Vägverket å importere industrisukker.

En annen ulempe er at elgen liker å slikke i seg både salt og sukker. For å unngå at skogens konge trekker til veiene, gjøres det forsøk med å blande inn ekstrakt av granbark.

Ikke vellykket i Norge
I Norge ble det startet forsøk med en lignende blanding i 2006, men Statens vegvesen har så langt ikke fått den nye blandingen til å fungere.

Les også: Vil strø med sirup

Olaf Mathisen i Statens vegvesen Region øst opplyser til Nettavisen at stoffet, «Caliber 1000», skulle klistre seg bedre til veibanen enn det tradisjonelle veisaltet og at det dermed kunne legges på i god tid før det ble glatt.

En annen fordel man ønsket å oppnå med den nye blandingen var at det skulle ha et frysepunkt på rundt 65 minusgrader.

«Vi er nødt til å finne andre stoffer med mindre klorider enn det vi bruker i dag»

Olaf Mathisen, Statens vegvesen

- Minimumstemperaturen for strøing med dagens saltblanding er cirka 15 til 20 kuldegrader, men med det nye stoffet regner vi med at det ikke er begrensninger i temperaturen nedad, opplyste Mathisen til Nettavisen før forsøket startet.

Ukjent feil
Nå viser det seg at blandingen ikke svarer til forventningene, og veivesenet vet ikke hva som er feil.

- Vi har så langt ikke klart å lage blandingen helt riktig, og dermed har den ønskede kjemiske reaksjonen uteblitt, sier Mathisen til Nettavisen.

- Det meste vi oppnådde var et frysepunkt på 20 grader, i stedet for et frysepunkt på 65 grader slik vi ønsket, sier han videre.

Må finne løsning
Mathisen kan fastslå at det per i dag ikke er noen tiltak i gang som reduserer bruken av forurensende klorider, men håper sterkt på å få prosjektet med sirup i gang igjen.

- Vi er nødt til å finne andre stoffer med mindre klorider enn det vi bruker i dag, og vi jobber aktivt med saken, lover han.

Han kan videre opplyse at han er i kontakt med forskjellige kjemikere som skal forsøke å lage den riktige blandingen slik at «Caliber 1000» fungerer etter planen.

- Vi jobber med saken, og regner med å komme igang allerede i vinter, sier Mathisen.

Smartere enn svenskene
Når det gjelder mat-tollen som det svenske Vägverket må betale på sukkeret, hadde veivesenet i Norge den samme utfordringen. Men de fikk blandet inn magnesiumklorid i stoffet før det ble tatt inn til Norge, og slipper dermed den fordyrende mat-tollen.

Les mer om bil og trafikk i Bilmagasinet

Kommentarer til denne saken