Gå til sidens hovedinnhold

Super-elbil sendt til himmels

Har du aksjer i dette selskapet er du antageligvis i lykkerus.

Aksjekursutviklingen for Tesla Motors AS, selskapet bak blant annet den superpopulære elbilen Tesla Model S, ligner en raketts ferd mot atmosfæren, skriver næringslivsnettstedet Business Insider (BI).

- Den helt sinnsyke askjekursutviklingen for Tesla, er tittelen på artikkelen til BI-skribenten Jay Yarow.

BI og Yahoo Finance viser til at selskapets aksjekurs steg fra 22 dollar i januar 2012 til en foreløpig toppnotering på 110 dollar 28. mai 2013. Økningen på 88 dollar tilsvarer en økning på 500 prosent. Ved siste børsnotering 31. mai ble kursen notert til 98 dollar slik at verdistigningen fra bunnen i januar 2012 i øyeblikket «bare» er 446 prosent.

Positive nyheter på rekke og rad
Business Insider har ingen åpenbar forklaring på den fantastiske utviklingen, men viser til flere positive hendelser våren 2013.

I februar gikk adminstrerende direktør Elon Musk seirende ut av en offentlig feide med New York Times. I april annonserte Tesla Motors en stor avtale med et leasingselskap. I mai viste siste kvartalsresultat oppløftende tall og få dager etterpå kom en kundeundersøkalse som viste at Tesla-eierne var ekstremt fornøyde med både bilen og serviceapparatet.

Like etterpå kom meldingen om at Must hadde lånt penger for å kjøpe enda mer aksjer i eget selskap. I rask rekkefølge kom en ny melding der selskapet fortalte at statlige lån var nedbetalt lenge før den opprinnnelige nedbetalingsplanen.

(se kursutviklingen til Tesla Motors i illustrasjon nederst i saken)

Nettavisen møtte Must
Nettavisen NA24 fikk mars 2013 et eksklusivt videointervju med Elon Musk - mannen Robert Downey Jr. modellerte Tony Stark i «Iron Man»-filmene. Se videointervjuet her.

HTML EMBED

Musk er i dag en av de mest respekterte entreprenører i Silicon Valley. Allerede som 26-åring solgte han sitt første selskap for rundt to milliarder kroner. Nå 15 år senere er han god for 15 milliarder kroner.

Han grunnla betalingstjenesten PayPal og gjennom romselskapet SpaceX er Musk en av få som evner å sende mennesker ut i rommet med private midler, muligens til Mars.

- Mitt første selskap hjalp flere medieselskap å komme på nettet inkludert Hurst, Knight Ridder og ironisk nok New York Times, sa Musk til Nettavisen NA24.

Fant opp Google - før Google
Deretter grunnla Musk PayPal, som han senere solgte til Ebay. Forbes verdsetter nå Musk til 2,7 milliarder dollar, eller 15 milliarder kroner.

I 1993 skrev Tesla-gründeren, som da gikk på eliteskolen Wharton i USA, en finansoppgave på samme ide som skapte Google. Han skrev oppgaven sammen med nordmannen Christian Eidem.

- Stemmer det, i hvert fall noe veldig likt, sier Musk.

Drivkraften
Elbilen Tesla Model S er en av hovedforklaringene på suksessen til Tesla Motors. Som elbil er den nærmest som skapt for norske veier, den slipper avgifter og kan dessuten kjøre i kollektivfeltet. Det gjør helle rikke noe at den blåser andre elbiler av veien både når det gjelder ytelse og rekkevidde.

Interessen for Tesla Model S har vært enorm i NOrge. Ventetiden er nærmere ett år, men mindre du er villig til å punge ut 100.000 ekstra for å snike i køen.

Startprisen på luksusbilen er ikke avskrekkende 446.600 kroner for bilen med 60 kWh batteri. Med 85 kWh batteri starter prisen på 506.700.

Oppgraderer du til «Performance»-modellen må du ut med nærmere 600.000 kroner, men da følger oppgradert interiør, fjæring og hjul med. Den doningengjør 0–100 km/t på 4,6 sekunder, som er i klassen med biler som BMW M5 og Mercedes CLS AMG til i overkant av 2 millioner kroner!

Rekkevidden på Tesla Model S med den største batteripakken skal være på 50 mil, men dette er altså ikke testet under norske vinterforhold.

Reklame

Pørni slår alle rekorder - her ser du serien gratis

Kommentarer til denne saken