Det var mens Christer Hennø var på ferie i Italia i begynnelsen av juli at problemene startet. Kontoen hans ble tappet for hele 25.000 kroner.

Plutselig virket ikke kredittkortet hans da han skulle betale i en butikk.

- Jeg var på ferie i Italia og skulle bruke kortet i en butikk, og så fikk jeg ikke betalt med kortet. Dagen etter opplevde jeg det samme i en ny butikk, uten at jeg forsto hvorfor, sier Christer til Nettavisen.

33-åringen, som har kredittkortet Remembercard fra EnterCard, logget seg på internett og oppdaget på kortselskapets nettsider at kortet hans var blitt sperret uten at han hadde fått varsel om dette.

- Jeg så samtidig at det var gjort en transaksjon på 14.000 kroner på Wallmart i USA som jeg ikke kjente til, forteller Christer.

Dette ble starten på en sju ukers kamp for å få pengene og kortet tilbake fra kredittkortselskapet. Først i forrige uke fikk han pengene tilbake. Og ikke før torsdag denne uka fikk han det nye kredittkortet i posten.

Sperret, men tappet mer
Etter å ha oppdaget at kortet var sperret, ringte Christer sperreavdelingen til Remembercard i Norge.

- Jeg fikk beskjed om at det var en uvanlig transaksjon og at kortet var sperret som et forebyggende tiltak. Og så fikk jeg beskjed om å ta kontakt med kundeservice når jeg kom tilbake igjen, siden det var helg og de ikke hadde åpent, sier Christer.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Mandagen etter var han tilbake igjen i Norge, og tok da kontakt med kredittkortselskapet.

- Jeg fikk beskjed om at jeg måtte fylle ut et reklamasjonsskjema for å få pengene tilbake. Skjemaet skulle de sende i posten, og det gikk vel tre-fire dager før jeg hadde skjemaet, forteller Christer.

Nytt trekk
Men når han skulle dobbeltsjekke hvor stor summen som var blitt tappet fra kontoen hans var, fikk han seg en stor overraskelse.

- Da var det gjort et nytt trekk på kortet mitt på ca 10.000 kroner. Jeg må si jeg ble rimelig overrasket over at det var mulig når kortet var sperret, sier 33-åringen forundret til Nettavisen.

Da han igjen tok kontakt med Remembercard får å spørre om hvordan dette var mulig, fikk han til svar at det bare var kortet som var sperret, og ikke kontoen.

- Så hvis de brukte kortet på en manuell betalingsterminal som ikke hadde onlineforbindelse til banken, så var det fortsatt mulig å bruke det, sier han.

- Forferdelig tungvint
Christer fikk også beskjed om å politianmelde svindelen, noe han også gjorde. Men allerede etter en uke fikk han beskjed om at saken var henlagt.

Han forteller om en lang og slitsom prosess for å få tilbake pengene sine.

- Jeg synes det var forferdelig tungvint. Jeg regnet med at et kredittkortselskap har rutine for sånne ting. Det burde være unødvendig for kunden å måtte ringe 6-7 ganger for å få ting på plass igjen, sier Christer.

Hos Remembercard skal han bare ha fått beskjed om at de hadde mye å gjøre, og at han bare måtte vente en god stund før han fikk pengene sine tilbake.

- Jeg fikk bare beskjed om at det var ca. tre ukers behandlingstid, og når jeg ringer etter tre uker fikk jeg beskjed om at de hadde mye å gjøre i den perioden, at det hadde vært flere slike saker, og at jeg måte belage meg på å vente et par uker til, forteller 33-åringen.

- Flaks det var ferie
Han er mener det var flaks at kontoen ble tappet mens han hadde ferie. For kredittkortet bruker han mye i jobben til å forhåndsbetale jobbreiser.

I de siste sju ukene har han måttet bruke et reservekort fra Diners Club.

- Jeg bruker egentlig ikke det kortet, og har det bare som en nødløsning. Det er det jeg har brukt fram til nå. Jeg spurte om det var meningen bare å gå til et annet selskap for å få et annet kredittkort. For de hadde ingen plan B, sier han.

Først i forrige uke var kom pengene inn på kontoene hans igjen.

Og torsdag denne uka fikk han et nytt kredittkort, etter gjentatte purringer.

- Etter å ha fått pengene måtte jeg ringe dit igjen for å få åpnet kortet og for å få et nytt kort. Det var ingen automatikk i det. Det virket som om jeg måtte trykke på alle knappene for at det skulle skje noe, sier Christer.

Han stiller seg veldig undrende til rutinene hos kredittkortselskapet.

- Jeg fikk blant annet et brev av dem i forbindelse med at jeg fikk pengene, og da etterlyste de anmeldelsen til politiet, selv om den ble sendt tidligere. Så det er tydelig at de ikke har helt oversikt over tingene, mener Christer.

- Overlatt til meg selv
Denne uka har Nettavisen skrevet om en rekke banker og kredittkortselskaper i Norge som har måttet sperre bank- og kredittkort som følge av svindel- og svindelforsøk.

Santander Consumer Bank, Landkreditt Bank og EnterCard har måttet sperre hundrevis av kort.

Trolig er selskapene rammet som følge av et større datainnbrudd i Storbritannia, der store mengder kortinformasjon ble stjålet tidligere i år.

- Det hadde vært interessant å vite om mitt kort er et av dem som er tappet som følge av datainnbruddet i England. Jeg er kritisk til at de ikke sperrer kortet før misbruket skjer, men det er vel en billigere løsning for dem, sier Christer til Nettavisen.

Han påpeker at han har vært veldig forsiktig med kortet sitt, og at han derfor mistenker at han er del av storsvindelen.

Nå vurderer han sterkt å bytte kredittkortselskap.

- Jeg er ikke imponert. Det verste er at jeg ble helt overlatt til meg selv, og at det ikke var noen automatikk å følge meg opp. Jeg synes et minimum er at når de går inn og sperrer et kort så bør de informere meg om det, sier 33-åringen til slutt.

- Helt uakseptabelt
Administrerende direktør Freddy Syversen i EnterCard Norge, kan ikke fatte at det har tatt så lang tid før Christer fikk tilbake pengene og kortet sitt.

- Hvis historien han forteller er sann, er det ikke sånn han skal håndteres. Det er helt uakseptabelt at det skal ta sju uker, sier Syversen til Nettavisen.

Han ber 33-åringen om å ta kontakt med ham personlig, slik at han kan gå inn og sjekke om rutinene er fulgt.

- Dette høres ut som en utrolig dårlig kundeservice. Hvis noe av dette har skjedd hos oss bør han kontakte oss. For sånn skal ikke våre kunder behandles, sier Syversen bestemt.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Syversen forteller at dersom det er åpenbart at kunden er blitt utsatt for svindel, så hender det at de bare utbetaler penger med en gang, slik at kunden ikke blir skadelidende. Også nytt kort sender de raskt ut i slike tilfeller. Siden han ikke kjenner Christers sak, vet han ikke hvorfor dette ikke har skjedd i hans tilfelle.

- I Visa- og Mastercard-systemet er det såkalte frister, og man må forholde seg til klagedager. Her er det noen som et eller annet sted skal tape penger, og for at alle sammen skal ha mulighet til å kvalitetssikre det kunden sier er riktig, så må ofte de som er i verdikjeden få uttale seg i saken. Og så går det gjerne noen dager, sier Syversen.